Plocka berättelser

Ansku, luokanopettaja

Opetus ja kasvatus, Helsingin kaupunki

Julkaistu 13.11.2017

Opiskelupaikkani Oulun yliopisto
Pääaine tai koulutusohjelma Kasvatustiede
Muut opinnot monikulttuurisuus, liikunta
Valmistumisvuosi 2007

Tyypillinen työpäiväni: Pääasiallinen työni on 4.-5.-luokan opettaminen. Opetan mm. matematiikkaa, ympiä, historiaa, suomen kieltä, liikuntaa, musiikkia ja kuvista omalle luokalleni. Lisäksi opetan tänä vuonna uskontoa 9.-luokkalaisille. Oppituntien lisäksi, yleensä aamulla ja iltapäivisin tuntien jälkeen, vastailen Wilma-viesteihin ja sähköposteihin sekä valmistelen seuraavan päivän tunteja. Kerran viikossa opettajilla on kokous, joka alkaa koko koulun opettajien lyhyellä infolla ajankohtaisista asioista ja sen jälkeen jakaudumme tiimeihin joko luokka-asteiden ja opetettavien aineiden mukaan tai sitten pedagogisiin tiimeihin. Kokousajalla suunnittelemme koulun tulevaisuutta sekä ajankohtaisia asioita, kuten ilmiöjaksoa tai arviointiin liittyviä asioita. Kuulun koulun johtoryhmään ja olen yhden tiimin vetäjä eli vastuussa tiimin toiminnasta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Lisäksi hoidan joitakin koulun hallintoon liittyviä tehtäviä. Jokainen työpäivä on erilainen ja työ on monipuolisempaa kuin olisin opiskeluaikana osannut kuvitellakaan.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: tiimityö, joustavuus, innostuneisuus

Päädyin nykyiseen työhöni: Nykyiseen työpaikkaani päädyin edellisen työpaikan kautta. Olin aiemmin pienemmässä alakoulussa töissä ja siirryin sieltä suurempaan yhtenäisperuskouluun.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Koko kasvatustieteen maisterin tutkinto tietenkin on ollut hyödyllinen, mutta tärkeimpänä pidän kuitenkin koulutukseen kuuluvia harjoitteluja. Hauskinta opiskelussa oli ehdottomasti sivuaineet (liikunta ja monikulttuurisuus) ja toki hyödyllisiä myös.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Tein opiskeluaikana kaikki valinnat puhtaasti mielenkiinnon perusteella, enkä ollenkaan miettinyt mikä olisi minulle hyödyllisintä tulevaisuudessa. Ja luultavasti tekisin samat valinnat uudestaan! Täydennyskoulutus on aina mahdollista ja opiskeluaikana on mahdotonta täysin ennustaa mitä taitoja ja osaamista tulevaisuuden työssä tarvitsee.

Mera berättelser

KS

suunnittelija

Sähköpostia, koulutuksien ja opintojakson akuuttien asioiden hoitoa lukuvuoden ajankohdasta riippuen ( ja... läs berättelsen >

Sunflower

suunnittelija

Tehtävät vaihtelevat tosi paljon vuodenajastakin riippuen, joten sikäli tyypillistä työpäivää ei ole! Syk... läs berättelsen >

Opo

opinto-ohjaaja

Päivät koostuvat opiskelijoiden ohjauksesta, oppitunneista, erilaisista teema- ja jatko-opintopäivistä. S... läs berättelsen >

Lukio-opo

lukion opinto-ohjaaja

Työpäiväni koostuu opiskelijoiden henkilökohtaisista ohjauskeskusteluista, neuvonnasta ja tiedottamisesta... läs berättelsen >

Emma

työvalmentaja

Valmennan yrityksessä määräaikaisessa työsuhteessa olevia työntekijöitä, joilla on taustalla pitkäaikaist... läs berättelsen >

Henna

opintoneuvoja

Opiskelijoiden sähköposteihin vastaaminen, opiskelijoiden tapaaminen, opiskeluihin liittyvien infojen pit... läs berättelsen >

Minna

tutkijatohtori

Aikaisempiin tutkimuksiin tutustumista, tutkimusartikkelien kirjoittamista tai aineiston hankintaa (esime... läs berättelsen >

Irmeli

asiantuntija

Työni sisältää konsultointia, kouluttamista ja yksikköni tarjoamien digitaalisten palvelujen kehitystehtä... läs berättelsen >

88b59uLuqUzrr

Virpi

kehittämispäällikkö

Tyypilliseen työpäivääni sisältyy muutama palaveri sekä itsenäistä työskentelyä. Tehtäväkenttääni on valt... läs berättelsen >

Eija

projektikoordinaattori

Nuorten oppisopimusopiskelijoiden ohjaaminen, valmentaminen ja neuvominen sekä työpaikkakäynnit, oppisopi... läs berättelsen >

Elina

opintokoordinaattori

Opetussuunnitelmatyö, opintohallinto, ohjelman johtoon liittyvät tehtävät, opetusosaamisen arviointiin li... läs berättelsen >

Yläkoulun ja lukion opo

lehtori, opinto-ohjaaja

Tyypilliseen työpäiväni saattaa kuulua oppitunti tai pari, henkilökohtaista ohjausta oppilaiden kanssa, ... läs berättelsen >

Maria

opinto-ohjaaja

Päivääni sisältyy paljon opiskelijoiden tapaamisia, henkilökohtaista ohjausta, opintojen valintaan, jatko... läs berättelsen >

Riitta

rehtori, opinto-ohjaaja

Hallinnollisia tehtäviä: suunnittelua ja johtamista
Opinto-ohjausta: opiskelijoille henkilökohtaista ohj...
läs berättelsen >

Sonja

lehtori, opinto-ohjaaja

Tyypillisesti työpäivääni sisältyy 0-2 oppituntia opinto-ohjausta peruskoululaisille ja/tai lukiolaisill... läs berättelsen >

Mari

uravalmentaja

Otan vastaan nuoria alle 30-vuotiaita työttömiä asiakkaita noin neljä päivässä ja suunnittelemme yhdessä ... läs berättelsen >

Marita Parkkonen

suunnittelija

Työni sisältää erilaisia suunnittelu- ja yhteistyöpalavereita eri tahojen ja henkilöiden kanssa niin talo... läs berättelsen >

Risto, KT

rehtori, emeritus

Aktiivi uran aikana 31.05.2012 asti: Suunnittelua, kokouksia, seminaareja, virastotyötä, Amk: johtoa, kok... läs berättelsen >

Källa för töissä.fi -statistiken: Universitetens och yrkeshögskolornas karriäruppföljningsenkäter till utexaminerade fem år efter examen. Tilläggsinformation ›