Browse stories

Kirsikka, lukion opinto-ohjaaja

Teaching and training

Julkaistu 19.2.2021

Pääaine tai koulutusohjelma Yhteiskuntahistoria
Muut opinnot Kasvatustiede, sosiologia, ohjaus
Valmistumisvuosi 2014

Tyypillinen työpäiväni: Tapaan opiskelijoita ohjauskeskustelun merkeissä. Lisäksi pidän oppitunteja sekä järjestän tutustumisia korkeakouluihin ja eri ammattialoihin.

Suuri osa työtäni on erilaiset sisäiset palaverit sekä osallistuminen lukion hankkeisiin.
Tärkeää on myös kouluttautuminen ja oman osaamisen kehittäminen, pysyminen ajan tasalla esimerkiksi koulutuspoliittisista muutoksista jne.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: empatiakyky, ohjaustaidot, Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot

Päädyin nykyiseen työhöni: Toimin aiemmin hallintotehtävissä korkeakoulusektorilla ja työhöni kuului paljon myös opiskelijaneuvontaa. Tästä sain idean täydentää tutkintoani opinto-ohjaajan pätevyydellä. Valmistuttuani opinto-ohjaajaksi hain töitä eri oppilaitoksista ja päädyin lukioon.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Ohjauksen opinnot ovat tietysti opon työssä tärkeimmät, mutta koen että myös poliittisen historian opintoni ja esimerkiksi sosiologian sivuaineopinnot ovat tuoneet sellaista kokonaisvaltaista näkemystä, josta on opinto-ohjaajan työssä hyötyä.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Kannattaa opiskella sitä mikä kiinnostaa, toisaalta pääaineella ei välttämättä ole suurta merkitystä, vaan sivuaineet ja oma kiinnostus ratkaisee myös paljon.

More stories

Elsi

tutkija

Normaalina työpäivänä kerään työnantajan tarvitsevia tietoja julkisista lähteistä. Joskus saan tarkkoja t… read story >

Marika

kehittämispäällikkö

Työpäiväni ovat vaihtelevia, toimin milloin terveyspoliittisena asiantuntijana, viestintä- ja yhteyspääll… read story >

Anna

suunnittelija

Suunnittelen tulevia tapahtumia ja tuotan niihin materiaaleja (ohjeistuksia, ilmoittautumislomakkeita, ne… read story >

Mira

projektipäällikkö

Tyypilliseen työpäivääni sisältyy sekä itsenäistä työtä oman työpöydän ja sähköpostin ääressä sekä asioit… read story >

The source of the statistics: Career monitoring survey conducted among individuals who graduated 5 years earlier. More information ›