Plocka berättelser

Joanna, musiikinopettaja

Undervisning eller uppfostran

Julkaistu 28.6.2020

Opiskelupaikkani Jyväskylä universitet
Pääaine tai koulutusohjelma Musiikkikasvatus
Muut opinnot Englannin kieli
Valmistumisvuosi 2012

Tyypillinen työpäiväni: Tuntisuunnittelut, viestintä oppilaiden kanssa, vanhempien kanssa, kollegoiden kanssa... Sovitusten tekeminen, soittotuntien, kansalaisopiston ryhmätuntien ja peruskoulun puolen tuntien pitäminen, luokan järjestely ennen ja jälkeen, merkinnät Wilmaan, sähköpostiviestejä ja vielä vaan sähköpostiviestejä eri tahoille... Hommaa aamusta iltaan – ja usein yöhönkin, jos pitää sovitus saada valmiiksi seuraaviin treeneihin. En suosittele, jos on perhettä!

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: ohjaustaidot ja opetustaidot, aineenhallinta, Hyvät sosiaaliset taidot

Päädyin nykyiseen työhöni: Musiikki oli harrastuksena, sitten halusin siitä ammatin. Opiskelin ensin AMK-musiikkipedagogiksi ja työllisyysnäkymiä parantaakseni musiikin aineenopettajaksi, vaikka intohimonani oli soitossa kehittyminen ja soitonopetus. Musiikin ryhmäopetus vei mennessään, ja uskalsin hakeutua peruskoulunkin opettajaksi. Musiikinopettajan virkani koostuu kansalaisopiston ja peruskoulun tunneista.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: AMK-puolen opinnoista, ollakseni rehellinen. Ihan kaikista opinnoista oli hyötyä, joka ikisestä kurssista. Siellä opin kaikki musiikilliset taitoni (pohjatiedot tietysti oli saavutettu aiemmin), ja aineenopekoulutus vain täydensi aiempaa, muttei loppujen lopuksi antanut hirveän paljon uutta. Toisaalta AMK-opiskelu kesti 4,5 vuotta, kun taas aineenopettajan maisteriopinnot olisivat täysipäiväisesti kestäneet vain reilun vuoden.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Paneudu oikeasti niihin kursseihin, jotka tuntuvat hankalilta ja ei-niin-mieluisilta. Mulla tuo bändipuoli on opettajana heikoin, ja vihasin sitä niin, etten halunnut siihen paneutuakaan. Olisi kannattanut ottaa toisenlainen asenne...

Mera berättelser

T

1,5 km:n työmatka työpaikalle, lasten vastaanottamista ja käsienpesua, lasten kanssa olemista, lapsilista… läs berättelsen >

Källa för töissä.fi -statistiken: Universitetens och yrkeshögskolornas karriäruppföljningsenkäter till utexaminerade fem år efter examen. Tilläggsinformation ›