Plocka berättelser

Opona koulussa, opinto-ohjaaja

Opetus ja kasvatus, yläkoulu ja lukio

Julkaistu 31.1.2018

Opiskelupaikkani Jyväskylän yliopisto
Pääaine tai koulutusohjelma Kasvatustieteen Maisteri
Muut opinnot ohjausalan maisteriopinnot, sosiologia, erityispedagogiikka, Intercultural Studies, englannin aineenopettaja
Valmistumisvuosi 2012

Tyypillinen työpäiväni: Tyypillistä työpäivää ei opinto-ohjaajan työssä olekaan! Se on samanaikaisesti työn parhaita puolia, mutta joskus myös tekee työn raskaaksi. Ajanhallintaa ja työn organisoititaitoja tarvitaan tässä työssä paljon.

Työn ydintehtävä on tietenkin ohjaustyö - oppituntien pitäminen, yksilöohjaus sekä erikokoisten ryhmien ohjaaminen. Keskustelua, pohtimista ja selvittämistä. Ohjaaja kuuntelee nuorta ja tekee työtä nuoren hyväksi, jokaisen omista lähtökohdista ja tavoitteista lähtien.

Opon työhön kuuluu myös oppilas- ja opiskeluhuoltoryhmissä toimiminen, rehtorin kanssa tiivis yhteistyö, koko koulun henkilökunnan kanssa yhteistyö sekä huoltajien kanssa tehtävä työ. Verkostoituminen on tärkeää, sillä opolla tulee olla hyvät kontaktit lähialueen eri oppilaitoksiin sekä muihin nuorten kanssa toimijoihin. Työhön sisältyy paljon suunnittelua ja järjestämistä, mm. vanhempainillat, TET, yhteishaku, valinnaisaineet, kouluvierailut, tutustumiset ja myös omalla koululla järjestettävät tapahtumat. Erityispedagogiikan opinnoista on hyötyä, sillä meidän koulussamme on paljon myös erityisoppilaita, joten heidän koulupolkunsa suunnittelu yhdessä nuoren ja perheen kanssa sisältyy myös työhöni.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: stressinsietokyky, suunnittelu, yksin ja yhdessä toimiminen

Päädyin nykyiseen työhöni: Aloitin opiskelemaan Jyväskylän yliopistossa englannin opettajaksi. Englannin opintojen loppuvaiheessa ymmärsin, että kaipaan työelämältä jotain muuta kuin aineenopettajan töitä, ja ymmärsin että vahvuuteni ja mielenkiintoni ovatkin enemmän ohjaustyössä - siinä minua kiinnostaa yksilöön tutustuminen ja hänen tukeminen.

Minulle on tärkeää, että teen työtä jolla koen olevan merkitystä, ja sitä nuorten kanssa opintojen, urasuunnittelun ja elämän pohtiminen todella ovat. Myös englannin opettaminen ja osaaminen on mielestäni tärkeää, mutta itselleni ohjaustyö on kiinnostavaa ja motivoivaa - nautin työstäni.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Ohjausalan maisteriopinnot olivat monipuoliset ja antoisat, ja tietenkin ohjauksen opinnot antoivat paljon. Oma monipuolinen koulutus- ja työtausta on ollut hyvä pohja opinto-ohjaajan työssä toimimiselle. Aineenopettajan opinnot antoivat paljon ymmärrystä ja osaamista luokkaopetukseen ja koulumaailmaan, jonka kautta koen myös että toimimiseni opettajien kanssa yhteistyössä on helpompaa. Nyt ymmärrän paremmin koulun toimintaa myös aineenopettajan näkökulmasta, joka joskus voi olla erilainen verrattuna ohjaajan ajattelumaailmaan.

Sivuaineistani ohjaustyössä tärkein on erityispedagogiikka, jota opettajien perustutkinnoissa on vain vähän, mutta koulumaailmassa erityispedagoginen osaaminen on arkipäivää. Sosiologian perusopinnot auttavat yhteiskunnan ja sen sosiaalisen ulottuvuuden ymmärtämistä. Myös Intercultural Studies opintokokonaisuus avarsi ajatteluani ja antoi valmiuksia erilaisten kulttuurien kohtaamiseen.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Ohjaajalle kaikki kokemus on plussaa! Kokemus erilaisista työtehtävistä auttaa työelämän ymmärtämiseen. Tutustu eri oppilaitoksiin, kysele ihmisten kokemuksia opinnoista ja töistä, kuuntele tuttavien urapolkujen tarinoita. Kaikkialla on mahdollisuuksia oppia uutta ja ammentaa tähän työhön. Opinnoissa laaja koulumaailman osaaminen on eduksi, mutta myös muut sivuaineet rikastuttavat ihmisten kanssa tehtävää työtä - jos nyt opiskelisin lisää, opiskelisin psykologiaa ja ehkä myös aikuiskasvatustiedettä. Ohjaustyötä ei kuitenkaan tehdä pelkästään kouluissa eivätkä ohjausalan opinnot suuntaa pelkkään koulumaailmaan, joten kaikki itseä kiinnostavat aineyhdistelmät tukevat työllistymistä.

Paras vinkki kenties on kuitenkin itsestään huolehtiminen - ohjaaja ei voi olla tueksi muille, jos on itse aivan väsynyt. Siksipä taito suunnitella omaa ajankäyttöä, rajata työtehtäviä ja omien tarpeiden tunnistaminen vapaa-ajalla ovat myös tärkeitä.

Mera berättelser

Niina

ympäristöylitarkastaja

Ympäristönsuojelu- ja vesilain mukaisten ympäristölupahakemusten esittely ja käsittely sekä mahdolliset t... läs berättelsen >

JP

Palvelu assistentti

Asiakaspalvelua, ongelmien ratkaisua, raportointia ja rekkojen punnitsemisen valvontaa läs berättelsen >

Johanna

terveystarkastaja

Tarkastusten tekeminen pääasiassa ennalta ilmoittamatta elintarvikevalvontakohteisiin, tarkastusraporttie... läs berättelsen >

Jarkko

kustannuspäällikkö

Sidosryhmien kanssa toimimista, projektien seurantaa ja edistämistä, palvelujen kilpailuttamista, taiteil... läs berättelsen >

Eetu

Product integrator

Olen ulkoisena työntekijänä autovalmistajan palveluksessa Yhdysvalloissa. Normaaliin päivään kuuluu Skype... läs berättelsen >

Esa Myllymäki

asennustyönjohtaja

Paula

myyntipäällikkö

Tyypillinen työpäiväni koostuu kommunikoinnista asiakkaiden ja tavarantoimittajien kanssa, tarjousten ja ... läs berättelsen >

Kissankello

asiakkuusasiantuntija

Säästämisen ja sijoittamisen palvelut ja rahoitusratkaisut monikanavaisesti läs berättelsen >

Ida

global mobility coordinator

Asiakkaiden työlupien ja oleskelulupien koordinointi Afrikassa, uusien tarjouksien tekeminen ja hinnoitte... läs berättelsen >

x

farmaseutti

Asiakaspalvelua itsehoidossa ja reseptintoimituksessa, kohtaamiset vaihtelevat nopeista pidempiin, joissa... läs berättelsen >

Jenni

nuorempi tutkija

Olen vielä aivan väikkärityön alussa, joten tyypillinen työpäivä sisältää oppikirjan lukua ja tekniikkaha... läs berättelsen >

Ola

opinto-ohjaaja

Henkilökohtaista ohjausta tutkinnon pakollisten sekä valinnaisten opintojen suorittamiseen; ohjauksen tun... läs berättelsen >

Katri

asiakasohjaaja

Saan toimeksiannon esim. vammaispalvelun sosiaalityöntekijältä etsiä asiakkaalle asumispalvelua, kartoita... läs berättelsen >

Nimetön

luokanopettaja

Aamusta iltapäivään yhtä pöhinää. Illalla kokeiden tarkistusta ja työn suunnittelua. läs berättelsen >

Kyp

information specialist (tietoasiantuntija)

Työskentelen eräässä tutkimuksen tukipalveluita tarjoavassa organisaatiossa. Työpäiväni koostuvat tiedott... läs berättelsen >

Milla

työvalmentaja

Työ maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksessa on hyvin vaihtelevaa, tilanteet saattavat muuttua yllättäen.... läs berättelsen >

Emmi

human resources specialist

Työsuhdeasia- ja HR-prosessituki, rekrytoinnit haastatteluineen, sisäinen viestintä, KPI-raportointi, aud... läs berättelsen >

Hanski

tiedottaja

Päiviini kuuluu usein palavereita, joissa suunnitellaan, kehitetään tai päätetään jotain. Kokoustan tiimi... läs berättelsen >

Katriina

freelancer

Testaan työkseni kielioppiohjelmaa, suunnittelen sen sisältöjä ja valvon laatua. Työskentelen freelancer-... läs berättelsen >

Suvi

Rakennesuunnittelija, korjausrakentaminen

Piirrän suunnitelmia ja laadin rakennustapaselostuksia erilaisiin korjauskohteisiin, mm. linjasaneeraukse... läs berättelsen >

Tiina

ad (art director / graafinen suunnittelija / graafikko)

Vastaan julkaisun ulkoasusta, taitosta ja kuvituksesta. Lisäksi teen journalistista työtä juttuja kirjoit... läs berättelsen >

IinesK

ravintolapäällikkö

Normaalia asiakaspalvelua baarissa. Päivittäin myös taustatöitä: tilaukset, tapahtumajärjestelyt, henkilö... läs berättelsen >

Emma

hr business partner

Vastailen eri maista tulleisiin viesteihin, joissa työntekijät kysyvät milloin mitäkin vaikkapa liittyen ... läs berättelsen >

Anni

opinto-ohjaaja

Opinto-ohjaus lukiossa, oppitunnit, yksilöohjaus, pienryhmäohjaus, oppilashuolloset tehtävät läs berättelsen >

Källa för töissä.fi -statistiken: Universitetens och yrkeshögskolornas karriäruppföljningsenkäter till utexaminerade fem år efter examen. Tilläggsinformation ›