Plocka berättelser

Kulttuurintutkija, copywriter

Marknadsföring och försäljning

Julkaistu 26.4.2023

Opiskelupaikkani Helsingfors universitet
Pääaine tai koulutusohjelma Arkeologia
Muut opinnot taloustiede, englantilainen filologia
Valmistumisvuosi 2021

Tyypillinen työpäiväni: Projekteja on samaan aikaan useita. Niiden elinkaari on suunilleen seuraavanlainen: asiakas briefaa toimeksiannon, sitä aletaan suunnittelemaan, annetaan muhia hetki, suunnitellaan lisää ja laaditaan presentaatio. Jos idea menee läpi, se siirtyy tuotantoon ja lopuksi mediaan. Tähän menee noin 1 vko – 3 kk riippuen projektin laajuudesta (luonnollisesti pieni somepostaus on hetkessä valmis, kun taas iso mainoselokuvatuotanto vaatii enemmän aikaa). Käytännössä työpäivä on siis eri palavereja (luovia suunnittelupalavereja sekä briiffaavia teknisempiä), itsenäistä kirjoittamista sekä paljon aikaa ajatusten muhimiselle.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: yleissivistys, luovuus, rohkeus,

Päädyin nykyiseen työhöni: Maisterintutkinto ei suoraan avannut ovia toimistotöihin, joten jatkoin valmistumisen jälkeen duunia ruokakaupassa. Vapaa-ajalla itseopiskelin mainosalaa kirjoja lukemalla ja hain eri mainostoimistoihin Helsingissä. Noin 8 kuukauden ja 4 haastattelun jälkeen sain paikan harjoittelijana mainostoimistossa, jossa suoritin 5 kk harjoittelun 1000e/kk palkalla. Harjoittelun jälkeen sain vakituisen työpaikan samaisesta toimistosta.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Opintojen substanssiosaamisen hyöty painottuu laajaan yleissivistykseen, joka auttaa uusien ideoiden keksimisessä. Koska "kaikki on jo keksitty", kulttuurihistoriallisesta tietämyksestä on suuri apu. Pehmeissä taidoissa tiedonkeruu, tekstin tuottaminen tyhjästä ja esiintymistaito korostuu. Eikä kyllä muutenkaan kukaan ole kysellyt tutkintopapereiden tai arvosanojen perään :)

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Copywriterin työstä kiinnostuneille suosittelen itseopiskelua. Mainosalan kaanon on melko selkeä (Ogilvy, Bernbach, Hegarty jne.) ja helposti googlattavissa. Ala on meritokraattinen, ja portfoliolla on iso merkitys: kun haet ensimmäistä työpaikkaa, tee portfolio, jossa on itse keksimiäsi hypoteettisia mainoksia eri brändeille (ns. "spec ads"). Niistä näkee, millä tasolla konseptuaalinen ajattelusi ja kielenkäyttösi ovat.

Mera berättelser

Visa

erikoistutkija

En asu työpaikkakunnallani eli Turussa, mutta minun ei tarvitse käydä päivittäin työpaikallani. Lähes vii… läs berättelsen >

Hanna

Työni on pitkälti museo-opetuksen ja museon tapahtumatoiminnan suunnittelua, valmistelua ja toteutusta se… läs berättelsen >

Källa för töissä.fi -statistiken: Universitetens och yrkeshögskolornas karriäruppföljningsenkäter till utexaminerade fem år efter examen. Tilläggsinformation ›