Plocka berättelser

Miia, suunnittelija

Planerings-, utvecklings- eller administrativa uppgifter, Oppilaitos

Julkaistu 10.12.2012

Pääaine tai koulutusohjelma Suomen kieli
Muut opinnot Yleinen kielitiede, kotimainen kirjallisuus
Valmistumisvuosi 2011

Tyypillinen työpäiväni: Työskentelen suunnittelijana projektissa, jossa valmistellaan verkkopalvelua. Työni liittyy pitkälti verkkopalvelun sisältöjen suunnitteluun ja niiden esitystapojen ideointiin. Tyypillisiin työpäiviin kuuluu palavereja ja ideariihejä muiden tiimiläisten kanssa, palaveriraporttien ja muistioiden koostamista, omien ideointien raportointi muille tiimiläisille, jo olemassa oleviin verkkopalveluihin tutustumista sekä projektin blogin päivittämistä. Olen myös ollut organisoimassa ja toteuttamassa mm. verkkopalvelun käyttäjätestausta.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: tiimityötaidot, ideointi, raportointi, luovuus,

Päädyin nykyiseen työhöni: Ennen tätä pestiä työskentelin samassa työpaikassa määräaikaisena yhdessä toisessa, lyhyemmässä projektissa. Tuohon työhön pääsin työhaastattelun kautta. Projektin päätyttyä minua pyydettiin jatkamaan tämän nykyisen projektin parissa. Projektit liittyivät tiiviisti yhteen, sillä ensimmäisessä projektissa tein esiselvitystyötä tätä toista varten. Tässä mielessä tämä jatkopesti oli luonteva jatkumo.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Erityisesti yliopisto-opinnoissa jalostuneista työskentely- ja ajatustavoista on ollut paljon hyötyä: asioiden hoksaaminen; omien ajatusten ja näkemysten, perustelu, organisointi ja raportointi sekä asioiden analysointi, luokittelu ja tiivistäminen. Ylipäänsä sellainen tutkimuksellinen ote työn alla olevaan asiaan. Myös sujuva kirjallinen ilmaisu sekä viestintään liittyvä kiinnostus ja osaaminen ovat olleet hyödyksi.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Muista, että "oman alan työ" on melko laaja käsite, eikä opinnoista saatava hyöty ole ainoastaan tiedollista. Ainakin itse koen, että yliopisto-opinnot antavat työelämää ajatellen nimenomaan välineitä, joita voi hyödyntää sisällöltään hyvinkin erilaisissa töissä. Itselläni ei ole koskaan ollut mielessä tiettyä toiveammattia tai työtehtävää, mistä syystä suoritin opintoni ilman sen suurempaa työelämänäkökulmaa. Työelämä on kuitenkin opettanut, että tärkeämpää kuin se, mitä on opiskellut, on tietää, mitä osaa. Kannattaa siis opetella näkemään harrastuksista ja muista vapaa-ajan riennoista hankitut taidot työelämän kannalta hyödyllisinä. Omalla kohdalla vapaa-ajan kiinnostuksenkohteet ja harrastusten kautta saadut ryhmätaidot olivat varmasti yksi syy, miksi nykyisen työni sain.

Mera berättelser

Elina

koulutussuunnittelija

Koulutussuunnittelijana olen tekemisissä sekä opettajien että opiskelijoiden kanssa. Opettajien kanssa va… läs berättelsen >

Koo

työ- ja yksilövalmentaja

Yksilöohjauksessa autan asiakkaita löytämään seuraavan suunnan, eli teen urasuunnittelua heidän kanssaan.… läs berättelsen >

Katriina

freelancer

Testaan työkseni kielioppiohjelmaa, suunnittelen sen sisältöjä ja valvon laatua. Työskentelen freelancer-… läs berättelsen >

Johanna

viestintäasiantuntija

Kokouksia, suunnittelua eri tiimeissä/työryhmissä ja yksin, viestinnän käytännön toteutusta, mm. somepäiv… läs berättelsen >

Hanna

Tyypillisenä työpäivänäni opetan äidinkieltä maa- ja metsätalousalan sekä liiketalousalan opiskelijoille.… läs berättelsen >

Erika

Työtehtäviäni ovat suomen kielen opettaminen maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksessa alkeistasolta (A1) … läs berättelsen >

Tare

development manager

Tyypilliseen työpäivääni kuuluu lyhyemmän ja pidemmän aikavälin suunnittelua ja toteutusta: edellisen vii… läs berättelsen >

Nora

toimitussihteeri

Luen lehteen tulevia juttuja ja tarkistan, että tiedot pitävät paikkansa. Olen yhteydessä toimittajiin he… läs berättelsen >

Tiia

toimittaja

Tavallinen päivävuoro, jossa tehdään uutispäällikön ohjeistamia töitä tai päivystetään uutisia ja kirjoit… läs berättelsen >

Källa för töissä.fi -statistiken: Universitetens och yrkeshögskolornas karriäruppföljningsenkäter till utexaminerade fem år efter examen. Tilläggsinformation ›