Selaa kertomuksia

Leena, yliopettaja

Leena, yliopettaja

Koulutus, AMK

Julkaistu 5.3.2015

Opiskelupaikkani Helsingin yliopisto
Pääaine tai koulutusohjelma
Muut opinnot Teoreettinen filosofia, semiotiikka, teatteritiede
Valmistumisvuosi 2008

Tyypillinen työpäiväni: Toimin korkeakoulumme kulttuurialalla yliopettajana. Olen valmistunut maisteriksi vuonna 1995, lisensiaatiksi 1999 ja tohtoriksi 2008. Vuonna 2006 olen pätevöitynyt ammatilliseksi opettajaksi Haga-Helia ammattikorkeakoulusta. Tämän lisäksi olen suorittanut avoimessa ammattikorkeakoulussa 50 op venäjän kielen opintoja. Opetan ammatillista viestintää, tutkimusmenetelmiä ja tutkimuksen tekemiseen ja kirjoittamiseen liittyviä kursseja niin suomeksi kuin englanniksi. Osa opetuksesta tapahtuu lähiopetuksena, osa verkkoympäristössä. Opetan verkossa sekä lähiopetuksessa myös erilaisia kulttuurintutkimukseen liittyviä aineita, kuten Venäjän kulttuurihistoriaa ja monikulttuurista viestintää. Opetustyön lisäksi olen mukana tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoiminnassa, mikä tarkoittaa hankerahoituksen hakemista ja erilaisissa hankkeista asiantuntijatehtävissä toimimista. Olen muun muassa johtanut erään hankkeen puitteissa tutkimuskoulun toimintaa.
Tyypillinen työpäiväni voisi olla seuraavanlainen:

6.30 herätys,
8.20 töihin lähtö (asun maaseudulla 30 km työpisteestäni),
9.00-11.00 hankepalaveri,
11.-11.30 lounas
11.30-12.15 opiskelijan tapaaminen vastaanotollani, opinnäytetyönohjausta,
12.15-14.00 kahden eri verkkokurssin tehtävien korjaamista, arviontia ja palautus, muutaman arvosanan vienti sähköiseen järjestelmään,
14.00-14.15 kahvitauko ja
14.15-17.00 Research work and documentation -course.


Jokainen työpäivä on erilainen ja työ on ihmisläheistä. Nämä seikat tekevät työstä mielenkiintoista ja vaihtelevaa. Vastuuta on paljon, mutta niin on myös vapautta päättää, miten teen työtäni. Työ on varsin kiireistä, ja tilanteet sekä osin myös käytänteet nopeasti muuttuvia. Työnkuva on tällä hetkellä hyvinkin erilainen kuin aloittaessani vuonna 2002.

Työssäni kirjoitan myös artikkeleita ja toimitan kirjoja amk-pedagogikan alalta, sekä teen myös jonkin verran (ajan sallimissa rajoissa) kirjallisuustieteeseen ja semiotiikkaan liittyvää tutkimusta.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: pedagogiset taidot, ongelmanratkaisu- ja organisointitaidot, tiimityötaidot,

Päädyin nykyiseen työhöni: Hain työtäni avoimessa haussa ja sain paikan usean kymmenen hakijan joukosta. Ennen nykyiseen työpaikkaan tuloa työskentelin maisteriksi valmistumisen jälkeen Helsingin yliopistossa tuntiopettajana ja assistenttina vuosina 1996-1998. (Vuosina 1996-1997 olin toisen organisaation palveluksessa). Vuoden 1998 lopussa muutin maaseudulle, ja vuosina 1999 ja 2000 sain lapseni. Toimin apurahatutkijana vuosina 1999 ja 2001-2002. Huomasin nykyisen työpaikkani hakuilmoituksen lehdestä ja ajattelin kokeilla kiinnostavan tuntuisen paikan hakemista. Opetustyöhön hakeutuminen kannatti, sillä olen viihtynyt hyvin ja kehittynyt monipuolisesti urallani.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Kulttuurialan opettajana minulle on ollut paljon ja laajasti hyötyä kirjallisuustieteen ja yleensä taiteen- ja kulttuurintutkimuksen opinnoista, erityisesti semiotiikan opinnnot ovat olleet hyödyllisiä. Laaja yleissivistys on kaiken a ja o, myös ja etenkin erityisalojen asintuntijoita koulutettaessa. Kasvatustieteen ja pedagogiikan opinnot ovat luonnollisestikin olleet tärkeitä, samoin myös edelleen jatkuvat Venäjä-opinnot ovat työni kannalta hyödyllisiä. Kielitaidon korkean tason ylläpitäminen yleensäkin on tärkeää. Työssäni on jatkuvasti opiskeltava uusia asoita, sillä esimerkiksi tutkimusmenetelmät alalla muuttuvat alan kehityksen mukana.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Kielitaito on tärkeä alalla kuin alalla, myös suomen kielen erinomainen hallinta korostuu, sillä työni kaltaisissa tehtävissä, pääsee kirjoittamaan paljon. Esiintymistaidot, kommunikointitaidot ja tiimityötaidot ovat kehittämisen arvoisia aina - yhdessä tekemisen taitoa kannattaa hioa. Jatkuva muutos on haaste, johon pitää henkisesti varautua. Samalla on kuitenkin oma ala otettava syvällisesti hallintaan. Informaation joukosta on tärkeää oppia löytämään aitoa tietoa. Viisaus ja asiantuntemus karttuvat kokemuksien myötä. Valmistuvan opiskelijan on hyvä pitää mieli avoimena monenlaisille vaihtoehdoille, sillä yllättävistä ja epätodennäköisiltäkin tuntuvista suunnista saattaa löytyä kiinnostava ja antoisa elämänura, jonka kehittymiseen vaikutat hyvin paljon itse!

Lisää kertomuksia

Essi

terveystarkastaja

Työhöni kuuluu tarkastuksia esim. ravintoloihin ja kauppoihin ja tarkastuskertomusten laatimista. Työ vaa… lue kertomus >

Johanna

asiantuntija

Teams-palavereista, projektien johtamisesta ja rahoitushakuihin hankesuunnitelmien työstämisestä lue kertomus >

Histoni 2017

Olemassaolevien ja uusien diagnostiikkatestien kehittämistä. Työpäiviin mahtuu kokouksia, laboratoriokoke… lue kertomus >

Teemu

tekninen dokumentoija

Tavallisena työpäivänä tuotan monikielisiä käyttöohjeita ja tuotemerkintöjä viihde-elektroniikalle ja kod… lue kertomus >

F

Tyypillistä työpäivää eio ole. Viimeaikoina olen mm. analysoinut markkinointikampanjoita ja edustanut yri… lue kertomus >

Hemppa

varastopäällikkö

Alaisia on kolme, mutta työ on hyvin itseohjautuvaa. Vaikka työn kuvaan kuuluu toimintojen kehittäminen ,… lue kertomus >

nutrition

ravintolatyöntekijä

A typical day in my work involves preparing the kitchen for the shift, including setting up stations, che… lue kertomus >

Opettaja

tuntiopettaja

manager

product manager

As a Product Manager I take care of the life cycle of certain products of the company. Since the discove… lue kertomus >

Sam

Studying about new works in the world, brainstorming ideas for design, creative sketches and ideas for pe… lue kertomus >

Ympäristötarkastaja

Ympäristönsuojeluviranomainen

Tehtäviä on laidasta laitaan, eikä mikään päivä ole samanlainen: maa-aines- ja ympäristölupapäätösten val… lue kertomus >

Sofia

projektisuunnittelija

Suunnittelen ja kehitän kotiin tuotavaa sosiaalista kuntoutusta, jonka asiakkaina on ikääntyneet, joilla … lue kertomus >

Firouz

test automation specialist

Creating and implementing test cases to be run automatically using Robot Framework.
Running tests and re…
lue kertomus >

Höödö

suunnitteluinsinööri

Tyypillinen työpäivä sisältää asiakasrajapinnassa työskentelyä, suunnittelutyötä, kanssakäymistä urakoits… lue kertomus >

Simo

toimitusjohtaja, hammaslääkäri

JT

freelancer-taiteilija

Hyvin sekava: muutama tunti taiteellista työtä, valmistelua ja suunnittelua. Opettajantyötä muutama tunti… lue kertomus >

R

näytelmäkirjailija ja dramaturgi

Olen työsuhteessa joten käytännössä kirjoitan päivät. Joitain tuotanto-/kokous-/ muita töitä on ajoittain… lue kertomus >

KU

johtava kanttori

Mikko

software developer (ohjelmistokehittäjä)

Työpäivän pääpaino on asiakkaalle tehtävän ohjelmiston kehittämisessä, mikä sisältää koodausta, testausta… lue kertomus >

Perhonen

työllisyysasiantuntija

Tehtävääni kuuluu kaikenikäisten työnhakijoiden ohjaus sekä kunnan työllisyydenhoitoon liittyvät tehtävät… lue kertomus >

Salla

Vastaan tietyn maksuryhmän (noin 1000 työntekijää) palkanmaksusta. Palkka maksetaan kahden viikon välein,… lue kertomus >

Maisteristäti

palvelupäällikkö

Yksikään työpäivä ei ole samanlainen; ennakkosuunnittelu on haasteellista, sillä on vaikeaa tietää täysin… lue kertomus >

Anna

asiakasneuvoja

Vim

engineer, sw

Työpäivä koostuu koodaamisesta, suunnittelusta, palavereista. lue kertomus >

Töissä.fi-tilastojen lähde: Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyt viisi vuotta aiemmin valmistuneille. Lisätietoa ›