Selaa kertomuksia

TS, Kuvataiteen lehtori, muotoilija

Taiteellinen työ, Helsingin kaupunki sekä yrittäjä

Julkaistu 2.11.2017

Opiskelupaikkani Taideteollinen korkeakoulu
Pääaine tai koulutusohjelma Kuvaamataiteen opetuksen sekä tekstiilitaiteen koulutusohjelmat
Muut opinnot -
Valmistumisvuosi 1995

Tyypillinen työpäiväni: Työpäiväni muodostuu useista osasista, jotka rytmittyvät joka päivä eri tavoin. Teen kahta työtä, mutta opettajantyöni sanelee rytmin. Opetan lukioasteella kuvataidekursseja, tekstiilitaidetta ja muotoilua, joten tyypillisenä päivänä hypähdän aihealueelta toiselle. Luennoin, ohjaan, neuvon teknisissä ratkaisuissa, kuuntelen ja keskustelen, eli kohtaan opiskelijoita monin eri tavoin. Opettajan työhön kuuluu myös tuntien suunnittelu, tehtävien ideointi ja minulla myös oppimateriaalini laadinta. Lisäksi ryhmänohjaajana huolehdin opiskelijoideni opintojen etenemisestä, kehitän koulua ja omaa opetustani erilaisissa tiimeissä. Opettajan työ on siis paljon muutakin, kuin mitä luokassa näkyy.

Toimin myös muotoilijana perheyrityksessämme. Tähän työhön käytän vapaapäiviäni ja lomiani, mutta suunnitteluprosessit kulkevat mukanani myös arjessani. Muotoilijana oleminen on oikeastaan tapa elää, ideat ja prosessit muhivat ja kehittyvät, missä ja milloin vain. Kun istun pöydän ääreen piirtämään ajatustani paperille, olen tehnyt ajatustyötä jo pitkään. Osallistun myös tuotteiden markkinointiin, suunnittelen kuvauksia ja messuosastoja, myyn ja pakkaan. Yrittäjänä pääsen ja joudun tekemään aivan kaikkea mikä toimintaamme liittyy, eikä tunteja lasketa.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: Luova ajattelu, tiimityö, organisointikyky

Päädyin nykyiseen työhöni: Opettajantyöhöni minua pyydettiin, koska kaksoistutkintoni vuoksi olin sillä hetkellä se, mitä erityispainotteiseen kouluun tarvittiin. Tunsin kollegojani ja olin toiminut koulussa aiemmin myös sijaisena.

Oman yrityksen perustin designeräitini kanssa vuonna 1996. Olimme osallistuneet suureen muotoilukilpailuun, sijoittuneet siinä hyvin ja palkintosummalla kehitimme tuotteemme puoliteolliseksi, koneella valmistettavaksi. Matosta kaikki lähti, mutta tuote- ja materiaaliskaala on sittemmin laajentunut huomattavasti.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Olen opiskellut taiteita, muotoilua ja kasvatustieteitä. Tästä perspektiivistä voin sanoa, että kaikesta on ollut hyötyä. Opiskeluaikana välillä pohdin kahden tutkinnon mielekkyyttä, koska hommia oli enemmän kuin tarpeeksi. Tuolloin ei sivuainemahdollisuutta ollut. En myöskään oikein nähnyt, miten pystyisin molempia tutkintojani hyödyntämään. Mutta elämä on yllätyksellistä. Ajattelen, että olen tässä nyt juuri sen takia, että tein ne molemmat. Nostan myös esiin kielten opiskelun: Korkeakouluaikoina opiskelin ranskaa kielikeskuksessa useamman vuoden lukio-opintojen jatkeeksi. Englantia ja ruotsia käytin muuten paljon. Kaikki se kohtuullinen kielitaito, joka minulla on, on tullut hyödynnettyä maksimaalisesti. Paitsi valtavasti hyötyä, niistä on ollut myös paljon iloa kummassakin työssäni.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Pyri opiskelemaan sitä, mikä sinua aidosti kiinnostaa. Erilaiset yhdistelmät saattavat tuoda juuri sitä erityisosaamista, jonka avulla löydät paikkasi. Liikaa ei pidä laskelmoida ja ahkera kannattaa olla. Kehitä kielitaitosi, se avaa ovia ja mahdollisuuksia. Taide- ja muotoilualat ovat nykyisin melko globaaleja. Jos opiskelisin nyt, lähtisin ulkomaille vaihtoon. Opiskelisin ilman muuta myös kaupallista alaa. Yrittäjyys taidepohjalta on ollut aikamoista opiskelua, käytännön kautta. Verkostoidu, todennäköisesti tulet tarvitsemaan eri alojen osaajia jatkossa. Ole utelias ja rohkea, ainakin ajoittain :)

Lisää kertomuksia

Meikku

luokanopettaja

Aamulla avaan tietokoneen ja katson Wilma-viestit. Tulostan ja kopioin tarvittavat materiaalit sille päiv... lue kertomus

Auli

erityisluokanopettaja

Työpäiväni sisällöstä vain pieni osa on perinteistä opettamista. Opettajan lisäksi olen päivän aikana ain... lue kertomus

Urayhdistyksistä

hankekoordinaattori

Sähköposteja, some viestintää, raportointia, ihmisten tapaamista, ideointia ja kehittämistä laajassa yhte... lue kertomus

Hanne

Vapaa suunnittelija

Teen graafisen suunnittelun toimeksiantoja vapaana suunnittelijana. Saan tehdä työtäni kotonani omassa ty... lue kertomus

TH

rakennustarkastaja

Työskentelen kahden eri kunnan rakennusvalvonnoissa, joten jään joko työskentelemään peruskuntaan tai aja... lue kertomus

Krista

Tieteellinen projektipäällikkö

Työpäivät vaihtelevat projektien mukaan. Pääasiassa olen työpäivät toimistolla. Asiakasprojektista riippu... lue kertomus

Iiro

Rakennesuunnittelija, Lujuuslaskija

Aamulla töihin viimeistään klo 9 (liukuva työaika) ja päivä kestää 8 h. Teen keskimäärin kolmea projektia... lue kertomus

RItyttö

Palotarkastaja

Kiinteistöjen palotarkastukset, rakennuslupien lausunnot, suunnittelijoiden ohjaus, paloturvallisuuskoulu... lue kertomus

Lasse

Varatoimitusjohtaja

Asiakkaan projektien kartoitus ja niihin osallistuminen. Mahdolliset rekrytoitavat ja haastattelut. Asiak... lue kertomus

Ansku

luokanopettaja

Pääasiallinen työni on 4.-5.-luokan opettaminen. Opetan mm. matematiikkaa, ympiä, historiaa, suomen kielt... lue kertomus

Seija

opinto-ohjaaja

Tapaan oppilaita ja opiskelijoita, pidän oppitunteja, osallistun kokouksiin, vastaan sähköposteihin, suun... lue kertomus

Sara

suunnittelija

Työskentelen avoimen yliopisto-opetuksen (koulutus)suunnittelijana. Vastuullani on useiden oppiaineiden k... lue kertomus

Tiina

kehittämiskoordinaattori

Työpäivieni sisällöt vaihtelevat paljon. Iso osa on suunnittelua, arviointia ja raportointia. Päivät sisä... lue kertomus

Anna

toimitusjohtaja

Päiväni koostuu yrityksen toiminnan moniuloitteisesta ylläpitämisestä. Yksikään työpäivä ei ole koskaan s... lue kertomus

Skorpioni

rehtori

Henkilöstöjohtamista, suunnittelua, yhteyksienpitoa, palavereja, paperihommia tietoneohjelmilla. lue kertomus

OJ

farmaseutti

Suurin osa yleensä kahdeksantuntisesta päivästä, eli n. 6 tuntia kuluu reseptintoimituksessa, lisäksi par... lue kertomus

Tatu

tutkijatohtori

Työpäiväni vaihtelevat suuresti, mutta jakautuvat pääpiirteittäin kolmeen osa-alueeseen:
1) kokeellinen ...
lue kertomus

Johanna

viestintäasiantuntija

Kokouksia, suunnittelua eri tiimeissä/työryhmissä ja yksin, viestinnän käytännön toteutusta, mm. somepäiv... lue kertomus

EA

myyntineuvottelija

Asiakkaiden kontaktoimista pääasiassa puhelimitse sekä oikeanlaisten vakuutusratkaisujen tarjoamista. Tar... lue kertomus

lähes eläkeläinen

perintäasiantuntija

Oikeudelliset perintätoimet:
Saatavien perintä, maksusopimuksien solmiminen, ulosottoasiat, konkurssiyri...
lue kertomus

Johanna

virkamies

Asioiden koordinointi eri tahojen kesken sähköpostitse tai kokouksissa, muistioiden kirjoittaminen, ajank... lue kertomus

Hanna

äidinkielen ja viestinnän lehtori

Tyypillisenä työpäivänäni opetan äidinkieltä maa- ja metsätalousalan sekä liiketalousalan opiskelijoille.... lue kertomus

MM

erityisluokanopettaja, erityisopettaja

Toimin kahden muun aikuisen "tiimissä" jäsenenä. Toimimme melko selkeän viikostruktuurin pohjalta joskin ... lue kertomus

Terhi

Kipu- ja kuntoutuspsykologi

Tyypillisin työpäiväni koostuu pitkäaikaista kipua kantavien potilaiden ja kuntoutujien yksilöajoista. To... lue kertomus

Töissä.fi-tilastojen lähde: Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyt viisi vuotta aiemmin valmistuneille. Lisätietoa ›