Selaa kertomuksia

Opona koulussa, opinto-ohjaaja

Opetus ja kasvatus, yläkoulu ja lukio

Julkaistu 31.1.2018

Opiskelupaikkani Jyväskylän yliopisto
Pääaine tai koulutusohjelma Kasvatustieteen Maisteri
Muut opinnot ohjausalan maisteriopinnot, sosiologia, erityispedagogiikka, Intercultural Studies, englannin aineenopettaja
Valmistumisvuosi 2012

Tyypillinen työpäiväni: Tyypillistä työpäivää ei opinto-ohjaajan työssä olekaan! Se on samanaikaisesti työn parhaita puolia, mutta joskus myös tekee työn raskaaksi. Ajanhallintaa ja työn organisoititaitoja tarvitaan tässä työssä paljon.

Työn ydintehtävä on tietenkin ohjaustyö - oppituntien pitäminen, yksilöohjaus sekä erikokoisten ryhmien ohjaaminen. Keskustelua, pohtimista ja selvittämistä. Ohjaaja kuuntelee nuorta ja tekee työtä nuoren hyväksi, jokaisen omista lähtökohdista ja tavoitteista lähtien.

Opon työhön kuuluu myös oppilas- ja opiskeluhuoltoryhmissä toimiminen, rehtorin kanssa tiivis yhteistyö, koko koulun henkilökunnan kanssa yhteistyö sekä huoltajien kanssa tehtävä työ. Verkostoituminen on tärkeää, sillä opolla tulee olla hyvät kontaktit lähialueen eri oppilaitoksiin sekä muihin nuorten kanssa toimijoihin. Työhön sisältyy paljon suunnittelua ja järjestämistä, mm. vanhempainillat, TET, yhteishaku, valinnaisaineet, kouluvierailut, tutustumiset ja myös omalla koululla järjestettävät tapahtumat. Erityispedagogiikan opinnoista on hyötyä, sillä meidän koulussamme on paljon myös erityisoppilaita, joten heidän koulupolkunsa suunnittelu yhdessä nuoren ja perheen kanssa sisältyy myös työhöni.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: stressinsietokyky, suunnittelu, yksin ja yhdessä toimiminen

Päädyin nykyiseen työhöni: Aloitin opiskelemaan Jyväskylän yliopistossa englannin opettajaksi. Englannin opintojen loppuvaiheessa ymmärsin, että kaipaan työelämältä jotain muuta kuin aineenopettajan töitä, ja ymmärsin että vahvuuteni ja mielenkiintoni ovatkin enemmän ohjaustyössä - siinä minua kiinnostaa yksilöön tutustuminen ja hänen tukeminen.

Minulle on tärkeää, että teen työtä jolla koen olevan merkitystä, ja sitä nuorten kanssa opintojen, urasuunnittelun ja elämän pohtiminen todella ovat. Myös englannin opettaminen ja osaaminen on mielestäni tärkeää, mutta itselleni ohjaustyö on kiinnostavaa ja motivoivaa - nautin työstäni.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Ohjausalan maisteriopinnot olivat monipuoliset ja antoisat, ja tietenkin ohjauksen opinnot antoivat paljon. Oma monipuolinen koulutus- ja työtausta on ollut hyvä pohja opinto-ohjaajan työssä toimimiselle. Aineenopettajan opinnot antoivat paljon ymmärrystä ja osaamista luokkaopetukseen ja koulumaailmaan, jonka kautta koen myös että toimimiseni opettajien kanssa yhteistyössä on helpompaa. Nyt ymmärrän paremmin koulun toimintaa myös aineenopettajan näkökulmasta, joka joskus voi olla erilainen verrattuna ohjaajan ajattelumaailmaan.

Sivuaineistani ohjaustyössä tärkein on erityispedagogiikka, jota opettajien perustutkinnoissa on vain vähän, mutta koulumaailmassa erityispedagoginen osaaminen on arkipäivää. Sosiologian perusopinnot auttavat yhteiskunnan ja sen sosiaalisen ulottuvuuden ymmärtämistä. Myös Intercultural Studies opintokokonaisuus avarsi ajatteluani ja antoi valmiuksia erilaisten kulttuurien kohtaamiseen.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Ohjaajalle kaikki kokemus on plussaa! Kokemus erilaisista työtehtävistä auttaa työelämän ymmärtämiseen. Tutustu eri oppilaitoksiin, kysele ihmisten kokemuksia opinnoista ja töistä, kuuntele tuttavien urapolkujen tarinoita. Kaikkialla on mahdollisuuksia oppia uutta ja ammentaa tähän työhön. Opinnoissa laaja koulumaailman osaaminen on eduksi, mutta myös muut sivuaineet rikastuttavat ihmisten kanssa tehtävää työtä - jos nyt opiskelisin lisää, opiskelisin psykologiaa ja ehkä myös aikuiskasvatustiedettä. Ohjaustyötä ei kuitenkaan tehdä pelkästään kouluissa eivätkä ohjausalan opinnot suuntaa pelkkään koulumaailmaan, joten kaikki itseä kiinnostavat aineyhdistelmät tukevat työllistymistä.

Paras vinkki kenties on kuitenkin itsestään huolehtiminen - ohjaaja ei voi olla tueksi muille, jos on itse aivan väsynyt. Siksipä taito suunnitella omaa ajankäyttöä, rajata työtehtäviä ja omien tarpeiden tunnistaminen vapaa-ajalla ovat myös tärkeitä.

Lisää kertomuksia

Linda

eduskunta-avustaja

Avustan kansanedustajaa kaikissa kansanedustajan työhön liittyvissä asioissa. Tyypilliseen työpäivään kuu... lue kertomus

Beppe

Asiakaskokemusjohtaja

Työpäiväni koostuu vaihtelevista tehtävistä ja kokonaisuuksista. Suunnitelmien, strategioiden, esimiestöi... lue kertomus

KS

suunnittelija

Sähköpostia, koulutuksien ja opintojakson akuuttien asioiden hoitoa lukuvuoden ajankohdasta riippuen ( ja... lue kertomus

Sunflower

suunnittelija

Tehtävät vaihtelevat tosi paljon vuodenajastakin riippuen, joten sikäli tyypillistä työpäivää ei ole! Syk... lue kertomus

Ninni

projektitutkija

Työnkuvani on monipuolinen ja vaihtelee paljon sen mukaan, mitä kulloisessakin hankkeessa/projektissa tot... lue kertomus

Hellu

opinto-ohjaaja

Yksilöohjausta opintojen jumitilanteissa ja muissa haastavissa tilanteissa, hyvinvointiasiat korostuneest... lue kertomus

Sini

tilintarkastaja

Tilintarkastustehtävät.
Työpäivä menee joko asiakkailla tai toimistolla. Yhtiöiden tilinpäätöksen tarkas...
lue kertomus

*

sovelluskehittäjä

Työ on toimistotyötä. Rakennan järjestelmään uutta sisältöä tai muokkaan olemassaolevaa paremmin asiakaso... lue kertomus

Hanna

Ilmastokampanjoitsija

Sähköposteja, koordinointia, tapaamisia, uutisten perässä pysymistä, blogien, tiedotteiden ja raporttien ... lue kertomus

Leena

viestintäpäällikkö

Työni koostuu johto- ja esihenkilötehtävistä sekä viestinnän ja markkinoinnin strategisesta suunnittelust... lue kertomus

Ux designer

user experience designer

Työskentelen suunnittelijana ohjelmistoalan konsulttiyrityksessä. Työpäiväni kuluvat asiakasprojekteissa ... lue kertomus

Suvi K

Kv-assistentti

Järjestelen työkseni opiskelijavaihtoja. Lähetän ulkomaille suomalaisia ja otan vastaan Suomeen tulevia ... lue kertomus

Soili

äidinkielen opettaja

Työpäivääni kuuluu oppituntien pitämistä, niiden valmistelua ja jälkitöitä, arviointia, kirjaamista, opis... lue kertomus

Opo

opinto-ohjaaja

Päivät koostuvat opiskelijoiden ohjauksesta, oppitunneista, erilaisista teema- ja jatko-opintopäivistä. S... lue kertomus

Kasvatustieteilijä

uraohjaaja

Työnhakija-asiakkaiden tapaaminen: osaamisen kartoittaminen, työnhakuvalmiuksien parantaminen, työpaikkoj... lue kertomus

Meikku

luokanopettaja

Aamulla avaan tietokoneen ja katson Wilma-viestit. Tulostan ja kopioin tarvittavat materiaalit sille päiv... lue kertomus

Auli

erityisluokanopettaja

Työpäiväni sisällöstä vain pieni osa on perinteistä opettamista. Opettajan lisäksi olen päivän aikana ain... lue kertomus

Urayhdistyksistä

hankekoordinaattori

Sähköposteja, some viestintää, raportointia, ihmisten tapaamista, ideointia ja kehittämistä laajassa yhte... lue kertomus

Hanne

Vapaa suunnittelija

Teen graafisen suunnittelun toimeksiantoja vapaana suunnittelijana. Saan tehdä työtäni kotonani omassa ty... lue kertomus

TH

rakennustarkastaja

Työskentelen kahden eri kunnan rakennusvalvonnoissa, joten jään joko työskentelemään peruskuntaan tai aja... lue kertomus

Krista

Tieteellinen projektipäällikkö

Työpäivät vaihtelevat projektien mukaan. Pääasiassa olen työpäivät toimistolla. Asiakasprojektista riippu... lue kertomus

Iiro

Rakennesuunnittelija, Lujuuslaskija

Aamulla töihin viimeistään klo 9 (liukuva työaika) ja päivä kestää 8 h. Teen keskimäärin kolmea projektia... lue kertomus

RItyttö

Palotarkastaja

Kiinteistöjen palotarkastukset, rakennuslupien lausunnot, suunnittelijoiden ohjaus, paloturvallisuuskoulu... lue kertomus

Lasse

Varatoimitusjohtaja

Asiakkaan projektien kartoitus ja niihin osallistuminen. Mahdolliset rekrytoitavat ja haastattelut. Asiak... lue kertomus

Töissä.fi-tilastojen lähde: Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyt viisi vuotta aiemmin valmistuneille. Lisätietoa ›