Selaa kertomuksia

Opona koulussa, opinto-ohjaaja

Opetus ja kasvatus, yläkoulu ja lukio

Julkaistu 31.1.2018

Opiskelupaikkani Jyväskylän yliopisto
Pääaine tai koulutusohjelma
Muut opinnot ohjausalan maisteriopinnot, sosiologia, erityispedagogiikka, Intercultural Studies, englannin aineenopettaja
Valmistumisvuosi 2012

Tyypillinen työpäiväni: Tyypillistä työpäivää ei opinto-ohjaajan työssä olekaan! Se on samanaikaisesti työn parhaita puolia, mutta joskus myös tekee työn raskaaksi. Ajanhallintaa ja työn organisoititaitoja tarvitaan tässä työssä paljon.

Työn ydintehtävä on tietenkin ohjaustyö - oppituntien pitäminen, yksilöohjaus sekä erikokoisten ryhmien ohjaaminen. Keskustelua, pohtimista ja selvittämistä. Ohjaaja kuuntelee nuorta ja tekee työtä nuoren hyväksi, jokaisen omista lähtökohdista ja tavoitteista lähtien.

Opon työhön kuuluu myös oppilas- ja opiskeluhuoltoryhmissä toimiminen, rehtorin kanssa tiivis yhteistyö, koko koulun henkilökunnan kanssa yhteistyö sekä huoltajien kanssa tehtävä työ. Verkostoituminen on tärkeää, sillä opolla tulee olla hyvät kontaktit lähialueen eri oppilaitoksiin sekä muihin nuorten kanssa toimijoihin. Työhön sisältyy paljon suunnittelua ja järjestämistä, mm. vanhempainillat, TET, yhteishaku, valinnaisaineet, kouluvierailut, tutustumiset ja myös omalla koululla järjestettävät tapahtumat. Erityispedagogiikan opinnoista on hyötyä, sillä meidän koulussamme on paljon myös erityisoppilaita, joten heidän koulupolkunsa suunnittelu yhdessä nuoren ja perheen kanssa sisältyy myös työhöni.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: stressinsietokyky, suunnittelu, yksin ja yhdessä toimiminen

Päädyin nykyiseen työhöni: Aloitin opiskelemaan Jyväskylän yliopistossa englannin opettajaksi. Englannin opintojen loppuvaiheessa ymmärsin, että kaipaan työelämältä jotain muuta kuin aineenopettajan töitä, ja ymmärsin että vahvuuteni ja mielenkiintoni ovatkin enemmän ohjaustyössä - siinä minua kiinnostaa yksilöön tutustuminen ja hänen tukeminen.

Minulle on tärkeää, että teen työtä jolla koen olevan merkitystä, ja sitä nuorten kanssa opintojen, urasuunnittelun ja elämän pohtiminen todella ovat. Myös englannin opettaminen ja osaaminen on mielestäni tärkeää, mutta itselleni ohjaustyö on kiinnostavaa ja motivoivaa - nautin työstäni.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Ohjausalan maisteriopinnot olivat monipuoliset ja antoisat, ja tietenkin ohjauksen opinnot antoivat paljon. Oma monipuolinen koulutus- ja työtausta on ollut hyvä pohja opinto-ohjaajan työssä toimimiselle. Aineenopettajan opinnot antoivat paljon ymmärrystä ja osaamista luokkaopetukseen ja koulumaailmaan, jonka kautta koen myös että toimimiseni opettajien kanssa yhteistyössä on helpompaa. Nyt ymmärrän paremmin koulun toimintaa myös aineenopettajan näkökulmasta, joka joskus voi olla erilainen verrattuna ohjaajan ajattelumaailmaan.

Sivuaineistani ohjaustyössä tärkein on erityispedagogiikka, jota opettajien perustutkinnoissa on vain vähän, mutta koulumaailmassa erityispedagoginen osaaminen on arkipäivää. Sosiologian perusopinnot auttavat yhteiskunnan ja sen sosiaalisen ulottuvuuden ymmärtämistä. Myös Intercultural Studies opintokokonaisuus avarsi ajatteluani ja antoi valmiuksia erilaisten kulttuurien kohtaamiseen.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Ohjaajalle kaikki kokemus on plussaa! Kokemus erilaisista työtehtävistä auttaa työelämän ymmärtämiseen. Tutustu eri oppilaitoksiin, kysele ihmisten kokemuksia opinnoista ja töistä, kuuntele tuttavien urapolkujen tarinoita. Kaikkialla on mahdollisuuksia oppia uutta ja ammentaa tähän työhön. Opinnoissa laaja koulumaailman osaaminen on eduksi, mutta myös muut sivuaineet rikastuttavat ihmisten kanssa tehtävää työtä - jos nyt opiskelisin lisää, opiskelisin psykologiaa ja ehkä myös aikuiskasvatustiedettä. Ohjaustyötä ei kuitenkaan tehdä pelkästään kouluissa eivätkä ohjausalan opinnot suuntaa pelkkään koulumaailmaan, joten kaikki itseä kiinnostavat aineyhdistelmät tukevat työllistymistä.

Paras vinkki kenties on kuitenkin itsestään huolehtiminen - ohjaaja ei voi olla tueksi muille, jos on itse aivan väsynyt. Siksipä taito suunnitella omaa ajankäyttöä, rajata työtehtäviä ja omien tarpeiden tunnistaminen vapaa-ajalla ovat myös tärkeitä.

Lisää kertomuksia

Jussa

aluesuunnittelija

Osallistun liikenne- ja logistiikka-asioista vastaavien työryhmien toimintaan. Kirjoitan lausuntoja liitt... lue kertomus >

Valtteri

tietomalliasiantuntija

Noin parin viime vuoden ajan työpäiväni on koostunut pääasiassa kokouksista, niiden valmisteluista sekä j... lue kertomus >

Anonyymi

konepäällikkö

Olen töissä rahtilaivalla. Tyypillinen työpäivä koostuu päivän huoltojen ja korjaustöiden suunnittelusta,... lue kertomus >

Anonyymi

operatiivinen johtaja

Alaisten työnteon fasilitointi ja yleinen "lankojen käsissä pitely", asiakas- ja sidosryhmäviestintä, myy... lue kertomus >

Jonne

lupa-asiantuntija

Pääasiassa työpäivieni sisältöä on tienpidon lupa-asioiden käsittely hakemuksesta lupapäätökseksi. Lupakä... lue kertomus >

L.E.

asiantuntija

Työhöni nuorena asiantuntijana konsulttitalossa koulutusalalla sisältyy mm. tarjousvalmistelua, rekrytoin... lue kertomus >

Lauri

Akateemisen tutkimuksen lukeminen ja koostaminen, koneoppimisalgoritmien sovellukset ja hienosäätö, ETL, ... lue kertomus >

Katarina

asiakasvastaava

Asiakastyötä, median kanssa viestintä, tiedottaminen, projektinhallinta lue kertomus >

Hnf

palvelupäällikkö

Johdan IT-palvelutalossa tiimiä omissa asiakkuuksissani ja koordinoin heidän tehtäviään. Teen asiakasrapo... lue kertomus >

Matti

Vastaavan tehtäviä ympäri PK-seutua sekä projektipäällikön töitä lue kertomus >

Linnea

direktör

Planeringsmöten med personal och samarbetspartners, strategiskt arbete, ställningstaganden och rapporteri... lue kertomus >

Samuel

viestintäasiantuntija

Päivät täyttyvät kiireisistä sijoittajaviestintään, mediatyöhön ja raportointiin liittyvistä tehtävistä. ... lue kertomus >

Orpelo

työnjohtaja

Ajanvaraukset, vauriotarkastukset, työnjohto, töiden organisointi maalaamon sekä hallin kesken. Kaikkea m... lue kertomus >

David

gymnasielektor

Undervisning, planering av undervisning, strukturerande av elevers vardag, kvällsaktiviteter. Viss fastig... lue kertomus >

Sanna

tiedottaja

Tavalliseen työpäivään kuuluu paljon erilaisten tekstien kirjoittamista ja teknisten toteutusten selittäm... lue kertomus >

Kirsikka

lukion opinto-ohjaaja

Tapaan opiskelijoita ohjauskeskustelun merkeissä. Lisäksi pidän oppitunteja sekä järjestän tutustumisia k... lue kertomus >

Iisa Kiskola

apuvälineteknikko

Asiakkaiden vastaanotto, apuvälinearviot, ortotiikka lue kertomus >

Emma

viestintäpäällikkö

Tyypillisen työpäivän aloitan tarkistamalla päivän to do -listan ja käymällä sähköpostit läpi. Työpäivään... lue kertomus >

VesaK

päätoiminen englannin aineenopettaja

Opetus ja opetuksen suunnittelu, sähköpostisota, kokoukset lue kertomus >

Antti

Tyypillinen työpäiväni koostuu oppituntien pitämisestä, yksilö- ja pienryhmäohjauksesta, oppilaspalaverei... lue kertomus >

Betelgeuze

fysioterapeutti

Tyypillinen työpäiväni koostuu pääosin asiakastyöstä. Työskentelen yksityisellä sektorilla neurologiseen ... lue kertomus >

Nimetön

työvalmentaja

Asiakastyö toteuttamalla yksilöohjausta ja -valmennusta. Asiakastyön kohderyhmänä on yleensä pitkäaikaist... lue kertomus >

Maria

tohtorikoulutettava, tutkija

Työni on aika itsenäistä, oma-alotteista ja vaatii luovuutta. Työnkuvaani kuuluu tiettyyn tutkimuskysymyk... lue kertomus >

Niina

psykologi

Yksilöasiakkaiden tukikeskusteluja, ryhmäkeskusteluja ja asiantuntijaluentojen pitämistä vaihtelevista te... lue kertomus >

Töissä.fi-tilastojen lähde: Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyt viisi vuotta aiemmin valmistuneille. Lisätietoa ›