Selaa kertomuksia

Sara, markkinointisuunnittelija

Markkinointi, myynti tai osto

Julkaistu 17.10.2019

Opiskelupaikkani Turun ammattikorkeakoulu
Pääaine tai koulutusohjelma Tradenomi, liiketalous
Muut opinnot markkinointi
Valmistumisvuosi 2011

Tyypillinen työpäiväni: Jokainen työpäiväni on erilainen, mikä tekee työstäni mielenkiintoisen. Toisinaan työpäivät kuluvat kokonaan toimistolla ja toisinaan päiviä rytmittävät erilaiset kokoukset. Tässä esimerkkejä työpäivistä kuluneelta viikolta:


MAANANTAI
klo 9‒11 Kokous alueen toimijoista koostuvan markkinointiverkoston kanssa: kävimme läpi tulevien messujen yhteisosaston käytännön järjestelyihin liittyviä aiheita. Keskustelimme myös tulevista yhteiskampanjoista.
klo 11‒12 Lounas
klo 12‒13 Sähköposteihin vastaaminen
klo 13‒14:30 Oman yksikön viikkopalaverit: markkinoinnin ajankohtaisten asioiden läpikäynti sekä sisällöntuotanto- ja toimituspalaveri
klo 14:30‒15:30 Casting YouTube-videosarjaan
klo 15:30‒17 Sähköposteihin vastaaminen, huomiseen kokoukseen valmistautuminen


TIISTAI
klo 9‒10 Sähköposteihin vastaaminen
klo 10‒12 Tulevan tapahtuman ohjelman suunnittelu ja mainosmateriaalien tekeminen
klo 12‒13 Lounas
klo 13‒15 Sisäinen markkinointikokous: kävimme läpi toteutuneita kampanjoita ja suunnittelimme tulevia tapahtumia ja kampanjoita
klo 15‒16 Kokouksen muistion tekeminen ja kokouksessa tulleiden tehtävien eteenpäin vieminen
klo 16‒17:30 Uutiskirjeen koostaminen


KESKIVIIKKO
klo 8‒9 Sähköposteihin vastaaminen
klo 9‒10 Webinaari valtakunnallisen verkoston kanssa tulevista uudistuksista
klo 10‒11 Webinaariin liittyvien asioiden eteenpäinvieminen ja tiedotus, pieniä päivityksiä nettisivuille
klo 11‒12 Lounas
klo 12‒13 Seuraavan päivän työpajaan valmistautuminen: aikatauluun ja taustamateriaaleihin tutustuminen, oman esityksen tekeminen
klo 13‒14 Tapaaminen myyntiedustajan kanssa: suunnittelimme yhdessä tulevaa kampanjaa myyjän edustamassa mediassa
klo 14‒16 Avoimet ovet: työnantajan uuden toimipisteen tiloihin tutustuminen


TORSTAI
klo 8‒9 Työpajan valmistelu
klo 9‒15 Työpaja Youtube-sarjaan liittyen: osallistujien briiffaminen, kuvauskoulutusta, käytännön asioista sopimista. Lounas työpajan aikana ja sähköposteihin vastaamista työpajan tauoilla.
klo 15‒16 Uuden esitteen kommentointi ja sisällön työstäminen


PERJANTAI
klo 9‒17 Etätöissä kotona: powerpoint-esityksen tekemistä, nettisivujen päivistystä, sähköposteihin vastaamista ‒ etätöissä saa usein esitettyä monia asioita ja keskityttyä laajojen materiaalien työstämiseen

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: organisointi ja koordinointi, kokonaisuuksien hahmottaminen ja samalla yksityiskohtien ymmärtäminen, markkinoinnin tuntemus

Päädyin nykyiseen työhöni: Päädyin nykyiseen työhöni ja työnantajalle jo opiskeluaikana. Aloitin ensin assistentin tehtävissä, missä työtehtävät eivät aina liittyneet omaan alaani. Isoon projektiin osallistumisen myötä pääsin vähitellen lähemmäs koulutusta vastaavia työtehtäviä kohti ja lopulta markkinointisuunnittelijaksi.

Markkinointi ja viestintä alana alkoi kiinnostaa jo yläaste- tai lukioaikoina. Olin alunperin kiinnostunut luovemmistakin aloista, kirjoittamisesta ja kuvataiteesta. Lukiossa valitsin mediapainotteisia kursseja, jotka vahvistivat kiinnostustani alaa kohtaan. Olin myös kiinnostunut matikasta, talous- ja lakitieteestä, yhteiskuntaopista, historiasta, filosofiasta ja uskonnosta. Kaksi jälkimmäistä koin enemmän harrastusmaisena kiinnostuksena kuin tulevaan työelämään liittyvinä aloina.

Lukiossa opon tunnilla kaksi kauppakorkeakoulun opiskelijaa tulivat kertomaan omasta alastaan, ja kuullessani kauppatieteiden, markkinoinnin ja liiketalouden opinnoista, tiesin että se olisi minun alani. Kuitenkin, kauppakorkeakoulun (yliopisto) opiskelutapa ei tuntunut itselleni sopivalta, halusin jo päästä käytännön töihin ja siksi valitsin ammattikorkeakoulun.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Ensimmäisinä vuosina työelämässä en ymmärtänyt täysin, mikä oli opintojen paras anti. Ajattelin taitojen liittyvän enemmän käytäntöön (kuvankäsittely, nettisivujen sisällöntuotanto, teoriamallien soveltaminen sellaisenaan käytäntöön). Myöhemmin vasta ymmärsin parhaimman annin olleen liiketaloudellinen "maailmankatsomus". Kun työyhteisössä oli monia eri koulutustaustoista tulevia, tajusin, että ymmärrän itse liiketalouden ja markkinoinnin periaatteita paremmin kuin muut (eri koulutustaustalla työhön tulleet). Periaatteet ja ymmärrys tulevat ns. selkäytimestä ja vaikuttavat kaikkeen käytännön tekemiseen.

Ryhmä- ja tiimistyöskentelytaidot, vastuunottaminen, oma-aloitteisuus ja itseohjautuvuus ovat ehdottomasti mielestäni myös opiskelujen tärkeintä antia. Itse koen, että olin oppinut niitä jo aiemmin, ennen amk-opiskelua, harrastuksen kautta.

Käytännön taidot, kuten kuvankäsittely ja nettisivujen sisällöntuotanto, kehittyvät työtä tehdessä. Ja toimialan lainalaisuudet ja käytännön oppii niin ikään työssä.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Osallistu rohkeasti erilaisiin projekteihin opintojen aikana ‒ niistä saa hyvää käytännön kokemusta ja kontakteja työelämää varten.

Älä odota, että olet "valmis" valmistuttuasi ‒ suurimmat opit saa vasta työelämässä ja opintojen paras anti ovat ns. metataidot (ryhmätyöskentely ym.) sekä alan laaja tuntemus ja ymmärrys.

Ota rohkeasti vastaan työtehtäviä myös oman suuntautumisen tai varsinaisen alan ulkopuolelta, ne saattavat aikanaan johtaa omaa koulutusta vastaaviin työtehtäviin.

Lisää kertomuksia

Ville

myynti- ja projektipäällikkö

Yritysasiakkaiden kontaktointi, myyntityötä, hinnoittelua, reklamaatioiden hoito, hallinnolliset työtehtä... lue kertomus >

Saija

projektisihteeri

Projektisihteerin työtehtävissä työnkuva on todella monipuolinen – tyypillinen työpäivä voi siis hyvin va... lue kertomus >

Jonna

HR - Rekrytointi ja työnantajakuva

Tehtäväni on tukea rekrytoivaa esimiestä koko rekrytointi prosessin ajan, aina tarpeen määrityksestä siih... lue kertomus >

EA

myyntineuvottelija

Asiakkaiden kontaktoimista pääasiassa puhelimitse sekä oikeanlaisten vakuutusratkaisujen tarjoamista. Tar... lue kertomus >

lähes eläkeläinen

perintäasiantuntija

Oikeudelliset perintätoimet:
Saatavien perintä, maksusopimuksien solmiminen, ulosottoasiat, konkurssiyri...
lue kertomus >

Tim B

digitaalisen markkinoinnin suunnittelija

Työpäivääni kuuluu verkkokaupan ylläpito, hakukoneoptimointi, verkkomainonta, sosiaalisen median päivittä... lue kertomus >

Sara

markkinointikoordinaattori

Työpäiväni koostuu markkinointitoimenpiteiden suunnittelusta, toteuttamisesta ja kehittämisestä pääsääntö... lue kertomus >

Jussi

myynti-insinööri

Tyypillinen työpäivä koostuu sähköpostin päivystämisestä, kyselyihin vastaamisista, tarjousten tekemisest... lue kertomus >

12ca7picture

Pekka

E commerce Manager

Aamulla tarkistaa sähköpostit ja asiakaskontaktit. Kehitysprojektien edistämistä, markkinoinnin miettimis... lue kertomus >

Susanna

customer relationship manager

Juttelen kansainvälisille opiskelijoille ja järjestelen heille eri harjoittelu- ja työmahdollisuuksia hei... lue kertomus >

Töissä.fi-tilastojen lähde: Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyt viisi vuotta aiemmin valmistuneille. Lisätietoa ›