Selaa kertomuksia

Leena, yliopettaja

Leena, yliopettaja

Koulutus, AMK

Julkaistu 5.3.2015

Opiskelupaikkani Helsingin yliopisto
Pääaine tai koulutusohjelma
Muut opinnot Teoreettinen filosofia, semiotiikka, teatteritiede
Valmistumisvuosi 2008

Tyypillinen työpäiväni: Toimin korkeakoulumme kulttuurialalla yliopettajana. Olen valmistunut maisteriksi vuonna 1995, lisensiaatiksi 1999 ja tohtoriksi 2008. Vuonna 2006 olen pätevöitynyt ammatilliseksi opettajaksi Haga-Helia ammattikorkeakoulusta. Tämän lisäksi olen suorittanut avoimessa ammattikorkeakoulussa 50 op venäjän kielen opintoja. Opetan ammatillista viestintää, tutkimusmenetelmiä ja tutkimuksen tekemiseen ja kirjoittamiseen liittyviä kursseja niin suomeksi kuin englanniksi. Osa opetuksesta tapahtuu lähiopetuksena, osa verkkoympäristössä. Opetan verkossa sekä lähiopetuksessa myös erilaisia kulttuurintutkimukseen liittyviä aineita, kuten Venäjän kulttuurihistoriaa ja monikulttuurista viestintää. Opetustyön lisäksi olen mukana tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoiminnassa, mikä tarkoittaa hankerahoituksen hakemista ja erilaisissa hankkeista asiantuntijatehtävissä toimimista. Olen muun muassa johtanut erään hankkeen puitteissa tutkimuskoulun toimintaa.
Tyypillinen työpäiväni voisi olla seuraavanlainen:

6.30 herätys,
8.20 töihin lähtö (asun maaseudulla 30 km työpisteestäni),
9.00-11.00 hankepalaveri,
11.-11.30 lounas
11.30-12.15 opiskelijan tapaaminen vastaanotollani, opinnäytetyönohjausta,
12.15-14.00 kahden eri verkkokurssin tehtävien korjaamista, arviontia ja palautus, muutaman arvosanan vienti sähköiseen järjestelmään,
14.00-14.15 kahvitauko ja
14.15-17.00 Research work and documentation -course.


Jokainen työpäivä on erilainen ja työ on ihmisläheistä. Nämä seikat tekevät työstä mielenkiintoista ja vaihtelevaa. Vastuuta on paljon, mutta niin on myös vapautta päättää, miten teen työtäni. Työ on varsin kiireistä, ja tilanteet sekä osin myös käytänteet nopeasti muuttuvia. Työnkuva on tällä hetkellä hyvinkin erilainen kuin aloittaessani vuonna 2002.

Työssäni kirjoitan myös artikkeleita ja toimitan kirjoja amk-pedagogikan alalta, sekä teen myös jonkin verran (ajan sallimissa rajoissa) kirjallisuustieteeseen ja semiotiikkaan liittyvää tutkimusta.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: pedagogiset taidot, ongelmanratkaisu- ja organisointitaidot, tiimityötaidot,

Päädyin nykyiseen työhöni: Hain työtäni avoimessa haussa ja sain paikan usean kymmenen hakijan joukosta. Ennen nykyiseen työpaikkaan tuloa työskentelin maisteriksi valmistumisen jälkeen Helsingin yliopistossa tuntiopettajana ja assistenttina vuosina 1996-1998. (Vuosina 1996-1997 olin toisen organisaation palveluksessa). Vuoden 1998 lopussa muutin maaseudulle, ja vuosina 1999 ja 2000 sain lapseni. Toimin apurahatutkijana vuosina 1999 ja 2001-2002. Huomasin nykyisen työpaikkani hakuilmoituksen lehdestä ja ajattelin kokeilla kiinnostavan tuntuisen paikan hakemista. Opetustyöhön hakeutuminen kannatti, sillä olen viihtynyt hyvin ja kehittynyt monipuolisesti urallani.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Kulttuurialan opettajana minulle on ollut paljon ja laajasti hyötyä kirjallisuustieteen ja yleensä taiteen- ja kulttuurintutkimuksen opinnoista, erityisesti semiotiikan opinnnot ovat olleet hyödyllisiä. Laaja yleissivistys on kaiken a ja o, myös ja etenkin erityisalojen asintuntijoita koulutettaessa. Kasvatustieteen ja pedagogiikan opinnot ovat luonnollisestikin olleet tärkeitä, samoin myös edelleen jatkuvat Venäjä-opinnot ovat työni kannalta hyödyllisiä. Kielitaidon korkean tason ylläpitäminen yleensäkin on tärkeää. Työssäni on jatkuvasti opiskeltava uusia asoita, sillä esimerkiksi tutkimusmenetelmät alalla muuttuvat alan kehityksen mukana.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Kielitaito on tärkeä alalla kuin alalla, myös suomen kielen erinomainen hallinta korostuu, sillä työni kaltaisissa tehtävissä, pääsee kirjoittamaan paljon. Esiintymistaidot, kommunikointitaidot ja tiimityötaidot ovat kehittämisen arvoisia aina - yhdessä tekemisen taitoa kannattaa hioa. Jatkuva muutos on haaste, johon pitää henkisesti varautua. Samalla on kuitenkin oma ala otettava syvällisesti hallintaan. Informaation joukosta on tärkeää oppia löytämään aitoa tietoa. Viisaus ja asiantuntemus karttuvat kokemuksien myötä. Valmistuvan opiskelijan on hyvä pitää mieli avoimena monenlaisille vaihtoehdoille, sillä yllättävistä ja epätodennäköisiltäkin tuntuvista suunnista saattaa löytyä kiinnostava ja antoisa elämänura, jonka kehittymiseen vaikutat hyvin paljon itse!

Lisää kertomuksia

Nainen 45v

tuotantopäällikkö

Palavereita, suunnittelua, esihenkilötöitä, johtoryhmätyöskentelyä, sidosryhmien kanssa toimimista, ongel… lue kertomus >

G

student

My typical day consists of learning Finnish through classes, online materials, and group discussions. I p… lue kertomus >

Lo

Sivistystoimenjohtaja-rehtori

Kokouksia, valmistelua, ohjaamista, neuvomista, päätöksien tekoa ja pohdintaa sekä kohtaamista.

Töitä …
lue kertomus >

Mi

erityisasiantuntija

Järjestön paikallisyhdistysten neuvonta, sisäinen viestintä, suunnittelu- ja kehittämistehtävät lasten ha… lue kertomus >

Mal

projektipäällikkö

K

manager

Valmennus, esihenkilötyö, tiimityöskentely, kehittäminen, kouluttaminen lue kertomus >

-

projektikoordinaattori

Jo

kehittämisasiantuntija

Tietojohtaminen (kävijä- ja asukastiedon käsittely), kehittämisohjelmien koordinointi, kansainväliset han… lue kertomus >

Me

Tutkijayliopettaja

Opetus, TKI-hankkeet ja niiden hakeminen, asiantuntija- ja kehitystehtävät lue kertomus >

Tom

myyntijohtaja

Ro

Tuntiopettaja (kokoaikainen), valmennuksen ammattitutkinto

VAT- ja LAT-tutkintojen opetus aikuisopiskelijoille, liikunnan ja terveystiedon opetus nuorille perustutk… lue kertomus >

M

liikuntasuunnittelija

Asiantuntijatyö kunnan lasten ja nuorten liikuntapalveluiden tuottamisessa. Toimistotyössä palavereja eri… lue kertomus >

RMK

asiantuntija

Valmentajien ja urheilijoiden auttaminen ja sparraaminen, suorituskykytestausta urheilijoille ja kuntoili… lue kertomus >

N

Suunnittelija (kansainväliset asiat)

Työpäiväni ovat hyvin vaihtelevia sisältäen erilaisia hallinnollisia tehtäviä (raportointi, tilastointi, … lue kertomus >

J

Design engineer @TGR WRT

Tyypillinen työpäivä koostuu enimmäkseen 3d mallintamisesta, laskennasta, palavereista ja uusien ratkaisu… lue kertomus >

Nordisti -16

Kaksikielinen asiakaspalvelija

Vastaan asiakkaiden puheluihin taksikeskuksessa. Toimialueena on kahdeksan maakuntaa, joista kahdessa on … lue kertomus >

T

data engineer

Att jobba med data handlar inte bara om att vara tekniskt kunnig, utan en lika viktig del är att kunna ko… lue kertomus >

Ja

tietoasiantuntija

Hallinnoin ja kehitän yhtä yliopistolla käytettävää tietojärjestelmää. Seuraan siihen liittyvää kansallis… lue kertomus >

E

Utbildninsplanerare

Största delen av tiden planerar och genomför jag fortbildning inom naturvetenskaper, teknik och matematik… lue kertomus >

AN

insinööri

Projekteihin liittyvän tutkimustyön suunnittelu ja toteutus laboratoriossa. Myös muita projektin ulkopuol… lue kertomus >

Karoliina

plc engineer

PLC-suunnittelua ja ohjelmatestauksia, komissiotyötä asiakaskohteissa, konsultointia lue kertomus >

Kemisti

global product manager

Minulla on kokonaisvastuu varmistaa, että tuotevalikoimamme vastaa asiakkaiden tarpeita. Tyypillinen työp… lue kertomus >

Iri

johtava sosiaalityöntekijä

Pääasiassa vastaan tiimin henkilöstöasioista. Paljon työaikaa menee myös asiakaskonsultaatioihin. Tarvitt… lue kertomus >

Maria

laboratoriohoitaja

Teen 3-vuoro työtä yliopistosairaalan laboratoriossa. Työskentelen erilaisten analysaattoreiden kanssa, m… lue kertomus >

Töissä.fi-tilastojen lähde: Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyt viisi vuotta aiemmin valmistuneille. Lisätietoa ›