Plocka berättelser

Hannele, luokan- ja aineenopettaja

Undervisning eller uppfostran

Julkaistu 28.11.2013

Opiskelupaikkani Tammerfors universitet
Pääaine tai koulutusohjelma
Muut opinnot englanti, ruotsi, äidinkieli, erityispedagogiikka
Valmistumisvuosi 1989

Tyypillinen työpäiväni: Luokanopettajana olen saanut itse vaikuttaa siihen, mitä luokka-astetta kulloinkin opetan. Välillä olen ollut alkuopetuksessa, välillä yläluokilla. Luokanopettajana on ollut mahdollista olla opettajana myös muiden luokilla omissa erikoistumisaineissa. Olen opettanut englantia yläluokilla joka vuosi ja se on tuonut mukavaa vaihtelua esim. omaan alkuopetukseen.

Tyypillinen työpäiväni kestää noin kahdeksan tuntia. Tuosta ajasta on opetusta 5-6 tuntia ja loppuaika kuluu järjestelyyn, suunnitteluun, kokouksiin, kokeiden korjaamiseen, vanhempien tapaamiseen tai paperitöihin, jotka ovatkin huimasti lisääntyneet viime vuosina. Nykyään oppilaista kirjataan erilaisia suunnitelmia (tehostettu ja erityinen tuki) ja se lisää opettajan työpäivän pituutta. Työpäivässä ei juuri luppoaikaa ole, koko ajan on oltava skarppina ja oppilaita varten. Opettajalla on jatkuva, jakamaton vastuu oppilaistaan koko koulupäivän ajan.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: hyvät yhteistyötaidot, ilmaisutaito, lapsilähtöinen ajattelutapa,

Päädyin nykyiseen työhöni: Työhöni päädyin lähinnä kannustavien opettajaesimerkkien innoittamana sekä oman harrastuneisuuden kautta. Pidän lukemisesta, kielistä, olen musikaalinen ja kaikki ilmaisutaidolliset harrastukset ovat aina kiehtoneet (teatteri yms.) Opettajan työn ajattelin olevan juuri sellaista, jossa voisi tehdä monenlaista, laulaa, soittaa, piirtää ja myös opettaa "oikeita asioita" kuten matematiikkaa, kieliä ja lukuaineita. Koska olin kiinnostunut vähän kaikesta, koulussa olin suhteellisen hyvä vähän kaikissa aineissa enkä kuitenkaan missään superhyvä, ajattelin, että opettajan työ olisi juuri sitä monipuolista tekemistä, mitä kaipasin.
Opettajan työssä voi myös tehdä itsenäisiä valintoja ja päätöksiä, mikä on mielestäni tämän työn suola. Omasta työstään ja arjestaan luokassa voi pitkälle suunnitella oman näköisensä vaikka oipetussuunnitelma saneleekin karkeat raamit.
Luonnollisesti opettajaksi aikovalla täytyy olla kiinnostusta ja intoa lasten kanssa toimimiseen, se on lähtökohta. Itsekin kokeilin lukioaikana esim. leikkikenttäohjaajan työtä nähdäkseni jaksanko oikeasti olla lasten kanssa.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Opinnoista OKL:ssä on kaikista ollut hyötyä tasapuolisesti. Kaikkea olen tarvinnut ja aikuisiällä olen vielä avoimen yliopiston puolella jatkanut opintojani. Esim. erityispedagogiikan tietoja olen tarvinnut työssäni paljon, mutta opiskeluaikanani sitä oli hyvin vähän opinnoissa, joten suoritin siitä aineopinnot jo työssä toimiessani avoimessa yliopistossa. Samoin opiskelin englannin aineopinnot kesäyliopiston puolella. Opettajille on jatkuvasti tarjolla hyviä kursseja, joille voi innokkuutensa mukaan hakeutua.

Lukiossa on hyvä keskittyä kaikkiin aineisiin, kaikkea tarvitaan. Omaan lempiaineeseen voi sitten opinnoissa erikoistua. Jos pitää esim. liikunnasta, voi siihen luokanopettajan koulutusohjelmassa erikoistua. Käytännössä liikuntaan erikoistunut opettaja saa pitää liikuntaa niin paljon kuin haluaa, mutta esim. eläkeiän lähestyessä hän voi vähentää sitä tai olla kokonaan pitämättä liikuntaa, jos ei enää intoa ole. Toisin on esim. liikunnan aineenopettajaksi opiskelleella, hän kykkii kaiket päivät urheilukentällä tai uimahallissa koko työuransa, vaikka nuoruuden into asiaan olisi jo hiipunutkin. Viestini on, että luokanopettajan työssä valinnanmahdollisuudet ovat laajemmat. Suosittelen, että opiskeluaikana tekee samalla aineenopettajan pätevyyden itselleen rakkaasta aineesta, se parantaa palkkatasoa ja antaa enemmän mahdollisuuksia työmarkkinoilla. Esim. liikunta, käsityö, kuvaamataito ja musiikki ovat työmarkinoilla arvostettuja erityistaitoja.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Edellä jo vastasinkin tähän liittyen... Jos et pääse heti opiskelemaan, aloita avoimen yliopiston puolella kasvatustieteen perusopinnot ja tee ne valmiiksi. Samalla voit yrittää esim. saada sijaisuuksia kouluista tai yritä päästä kouluavustajaksi. Ole itse henkilökohtaisesti yhteydessä koulujen rehtoreihin ja käy esittäytymässä ja kertomassa tulevaisuudensuunnitelmistasi. Heti ei kannata luovuttaa, välivuosi on vaan yritettävä tehdä jotain, mikä vie sinua lähemmäs tavoitettasi.
Yritä kesätyötä paikasta, jossa voit toimia lasten kanssa. Hakeudu esim. leirien ohjaajan tehtäviin, kerhojen vetäjäksi tai vapaaehtoistyöhön ( esim. MLL). Työtä lasten parissa kannattaa tehdä, sillä sitähän opettajan työ on. Mikään hienosti suunniteltu opetus ei onnistu, ellet pysty luomaan hyvää ilmapiiriä omassa lapsiryhmässäsi. Sitä voi harjoitella ja jokainen siinä onnistuu, jos oikeaa halua ja intoa on.

Mera berättelser

Essi

terveystarkastaja

Työhöni kuuluu tarkastuksia esim. ravintoloihin ja kauppoihin ja tarkastuskertomusten laatimista. Työ vaa… läs berättelsen >

Johanna

asiantuntija

Teams-palavereista, projektien johtamisesta ja rahoitushakuihin hankesuunnitelmien työstämisestä läs berättelsen >

Histoni 2017

Olemassaolevien ja uusien diagnostiikkatestien kehittämistä. Työpäiviin mahtuu kokouksia, laboratoriokoke… läs berättelsen >

Teemu

tekninen dokumentoija

Tavallisena työpäivänä tuotan monikielisiä käyttöohjeita ja tuotemerkintöjä viihde-elektroniikalle ja kod… läs berättelsen >

F

Tyypillistä työpäivää eio ole. Viimeaikoina olen mm. analysoinut markkinointikampanjoita ja edustanut yri… läs berättelsen >

Hemppa

varastopäällikkö

Alaisia on kolme, mutta työ on hyvin itseohjautuvaa. Vaikka työn kuvaan kuuluu toimintojen kehittäminen ,… läs berättelsen >

nutrition

ravintolatyöntekijä

A typical day in my work involves preparing the kitchen for the shift, including setting up stations, che… läs berättelsen >

Opettaja

tuntiopettaja

manager

product manager

As a Product Manager I take care of the life cycle of certain products of the company. Since the discove… läs berättelsen >

Sam

Studying about new works in the world, brainstorming ideas for design, creative sketches and ideas for pe… läs berättelsen >

Ympäristötarkastaja

Ympäristönsuojeluviranomainen

Tehtäviä on laidasta laitaan, eikä mikään päivä ole samanlainen: maa-aines- ja ympäristölupapäätösten val… läs berättelsen >

Sofia

projektisuunnittelija

Suunnittelen ja kehitän kotiin tuotavaa sosiaalista kuntoutusta, jonka asiakkaina on ikääntyneet, joilla … läs berättelsen >

Firouz

test automation specialist

Creating and implementing test cases to be run automatically using Robot Framework.
Running tests and re…
läs berättelsen >

Höödö

suunnitteluinsinööri

Tyypillinen työpäivä sisältää asiakasrajapinnassa työskentelyä, suunnittelutyötä, kanssakäymistä urakoits… läs berättelsen >

Simo

toimitusjohtaja, hammaslääkäri

JT

freelancer-taiteilija

Hyvin sekava: muutama tunti taiteellista työtä, valmistelua ja suunnittelua. Opettajantyötä muutama tunti… läs berättelsen >

R

näytelmäkirjailija ja dramaturgi

Olen työsuhteessa joten käytännössä kirjoitan päivät. Joitain tuotanto-/kokous-/ muita töitä on ajoittain… läs berättelsen >

KU

johtava kanttori

Mikko

software developer (ohjelmistokehittäjä)

Työpäivän pääpaino on asiakkaalle tehtävän ohjelmiston kehittämisessä, mikä sisältää koodausta, testausta… läs berättelsen >

Perhonen

työllisyysasiantuntija

Tehtävääni kuuluu kaikenikäisten työnhakijoiden ohjaus sekä kunnan työllisyydenhoitoon liittyvät tehtävät… läs berättelsen >

Salla

Vastaan tietyn maksuryhmän (noin 1000 työntekijää) palkanmaksusta. Palkka maksetaan kahden viikon välein,… läs berättelsen >

Maisteristäti

palvelupäällikkö

Yksikään työpäivä ei ole samanlainen; ennakkosuunnittelu on haasteellista, sillä on vaikeaa tietää täysin… läs berättelsen >

Anna

asiakasneuvoja

Vim

engineer, sw

Källa för töissä.fi -statistiken: Universitetens och yrkeshögskolornas karriäruppföljningsenkäter till utexaminerade fem år efter examen. Tilläggsinformation ›