Plocka berättelser

Opona koulussa, opinto-ohjaaja

Undervisning eller uppfostran, yläkoulu ja lukio

Julkaistu 31.1.2018

Opiskelupaikkani Jyväskylä universitet
Pääaine tai koulutusohjelma
Muut opinnot ohjausalan maisteriopinnot, sosiologia, erityispedagogiikka, Intercultural Studies, englannin aineenopettaja
Valmistumisvuosi 2012

Tyypillinen työpäiväni: Tyypillistä työpäivää ei opinto-ohjaajan työssä olekaan! Se on samanaikaisesti työn parhaita puolia, mutta joskus myös tekee työn raskaaksi. Ajanhallintaa ja työn organisoititaitoja tarvitaan tässä työssä paljon.

Työn ydintehtävä on tietenkin ohjaustyö - oppituntien pitäminen, yksilöohjaus sekä erikokoisten ryhmien ohjaaminen. Keskustelua, pohtimista ja selvittämistä. Ohjaaja kuuntelee nuorta ja tekee työtä nuoren hyväksi, jokaisen omista lähtökohdista ja tavoitteista lähtien.

Opon työhön kuuluu myös oppilas- ja opiskeluhuoltoryhmissä toimiminen, rehtorin kanssa tiivis yhteistyö, koko koulun henkilökunnan kanssa yhteistyö sekä huoltajien kanssa tehtävä työ. Verkostoituminen on tärkeää, sillä opolla tulee olla hyvät kontaktit lähialueen eri oppilaitoksiin sekä muihin nuorten kanssa toimijoihin. Työhön sisältyy paljon suunnittelua ja järjestämistä, mm. vanhempainillat, TET, yhteishaku, valinnaisaineet, kouluvierailut, tutustumiset ja myös omalla koululla järjestettävät tapahtumat. Erityispedagogiikan opinnoista on hyötyä, sillä meidän koulussamme on paljon myös erityisoppilaita, joten heidän koulupolkunsa suunnittelu yhdessä nuoren ja perheen kanssa sisältyy myös työhöni.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: stressinsietokyky, suunnittelu, yksin ja yhdessä toimiminen

Päädyin nykyiseen työhöni: Aloitin opiskelemaan Jyväskylän yliopistossa englannin opettajaksi. Englannin opintojen loppuvaiheessa ymmärsin, että kaipaan työelämältä jotain muuta kuin aineenopettajan töitä, ja ymmärsin että vahvuuteni ja mielenkiintoni ovatkin enemmän ohjaustyössä - siinä minua kiinnostaa yksilöön tutustuminen ja hänen tukeminen.

Minulle on tärkeää, että teen työtä jolla koen olevan merkitystä, ja sitä nuorten kanssa opintojen, urasuunnittelun ja elämän pohtiminen todella ovat. Myös englannin opettaminen ja osaaminen on mielestäni tärkeää, mutta itselleni ohjaustyö on kiinnostavaa ja motivoivaa - nautin työstäni.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Ohjausalan maisteriopinnot olivat monipuoliset ja antoisat, ja tietenkin ohjauksen opinnot antoivat paljon. Oma monipuolinen koulutus- ja työtausta on ollut hyvä pohja opinto-ohjaajan työssä toimimiselle. Aineenopettajan opinnot antoivat paljon ymmärrystä ja osaamista luokkaopetukseen ja koulumaailmaan, jonka kautta koen myös että toimimiseni opettajien kanssa yhteistyössä on helpompaa. Nyt ymmärrän paremmin koulun toimintaa myös aineenopettajan näkökulmasta, joka joskus voi olla erilainen verrattuna ohjaajan ajattelumaailmaan.

Sivuaineistani ohjaustyössä tärkein on erityispedagogiikka, jota opettajien perustutkinnoissa on vain vähän, mutta koulumaailmassa erityispedagoginen osaaminen on arkipäivää. Sosiologian perusopinnot auttavat yhteiskunnan ja sen sosiaalisen ulottuvuuden ymmärtämistä. Myös Intercultural Studies opintokokonaisuus avarsi ajatteluani ja antoi valmiuksia erilaisten kulttuurien kohtaamiseen.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Ohjaajalle kaikki kokemus on plussaa! Kokemus erilaisista työtehtävistä auttaa työelämän ymmärtämiseen. Tutustu eri oppilaitoksiin, kysele ihmisten kokemuksia opinnoista ja töistä, kuuntele tuttavien urapolkujen tarinoita. Kaikkialla on mahdollisuuksia oppia uutta ja ammentaa tähän työhön. Opinnoissa laaja koulumaailman osaaminen on eduksi, mutta myös muut sivuaineet rikastuttavat ihmisten kanssa tehtävää työtä - jos nyt opiskelisin lisää, opiskelisin psykologiaa ja ehkä myös aikuiskasvatustiedettä. Ohjaustyötä ei kuitenkaan tehdä pelkästään kouluissa eivätkä ohjausalan opinnot suuntaa pelkkään koulumaailmaan, joten kaikki itseä kiinnostavat aineyhdistelmät tukevat työllistymistä.

Paras vinkki kenties on kuitenkin itsestään huolehtiminen - ohjaaja ei voi olla tueksi muille, jos on itse aivan väsynyt. Siksipä taito suunnitella omaa ajankäyttöä, rajata työtehtäviä ja omien tarpeiden tunnistaminen vapaa-ajalla ovat myös tärkeitä.

Mera berättelser

Betty

Teen vaativia tuloverotuksen valvontatehtäviä ja toimin virkailijoiden tukena verotuksen aineellisissa ky… läs berättelsen >

Nomppis

Työ- ja toimintakyvyn arviointia, tavoitteiden asettamista ja seurantaa, asiakkaiden koulu- ja työelämänp… läs berättelsen >

M

universitetslärare

Delvis undervisning, delvis projektarbete. Till undervisning hör mycket planering, litteratursökningar. P… läs berättelsen >

Woopada

copywriter

Projekteja on samaan aikaan useita. Niiden elinkaari on suunilleen seuraavanlainen: asiakas briefaa toime… läs berättelsen >

Petteri

Vastaan työssäni tuulivoimahankkeiden valmistelusta ja kehittämisestä sekä erilaisten niihin liittyvien k… läs berättelsen >

Työtön restonomi

työtön

Lähetän kymmeniä työhakemuksia kuukaudessa vain saadakseni kuulla samat litaniat, että "valitettavasti va… läs berättelsen >

Janhoff

junior consultant

- Erilaiset projektikoordinoinnin tehtävät
- Esitysmateriaalin muodostaminen
- Fasilitointi (palaverien…
läs berättelsen >

Sari

oma-valmentaja

Raba

yksilövalmentaja

Teen henkilökohtaista valmennusta nuorille, joiden toimintakyky on olennaisesti heikentynyt. Tapaan heitä… läs berättelsen >

Hr

lehtori

:)

fysioterapeutti

Olen valmistunut reilut 2 vuotta sitten ja tehnyt töitä siitä lähtien alalla. Nyt olen jäänyt työttömäksi… läs berättelsen >

Ymmi

ulosottoylitarkastaja

Asiakkaiden tilanteiden päivitys, omaisuuden etsiminen, puhelimitse ja paikan päällä tehtävät haastattelu… läs berättelsen >

Ändy

lehtori, opinto-ohjaaja

Yksilöohjaus, luokkaohjaus, yhteydenpito opiskelijoihin ja muihin sidosryhmiin läs berättelsen >

Jenni

markkinointipäällikkö, -johtaja

Tyypillinen työpäiväni koostuu sähköpostien lukemisesta ja niihin vastaamisesta, markkinointisuunnitelmie… läs berättelsen >

Katri

työnhaunohjaaja

Autan maahanmuuttaja-taustaisia asiakkaita työnhakuun liittyvissä asioissa. läs berättelsen >

Eija

asiantuntija (te-toimisto)

Sovittuja asiakastapaamisia kasvotusten tai puhelimitse, selvityspyyntöjen ja lausuntojen tekoa, erilaist… läs berättelsen >

Salla

liikennejärjestelmäasiantuntija

Tyypillinen työpäivä koostuu mm. työhön liittyvistä palavereista. Esimerkiksi kuntien kanssa seudulliset … läs berättelsen >

Mikko

Susan

International Affairs Director

I am in charge of the internationalization of the Universidad de las Artes Ecuador, one of the four highe… läs berättelsen >

Tiina

hr-asiantuntija

Esihenkilöiden tuki, ohjeistus, neuvonta ja koulutus työsuhteen elinkaareen liittyvissä kysymyksissä.
Ty…
läs berättelsen >

Piia

projektityöntekijä

Suunnittelen ja valmistan sisältöä perehdytyskurssille Moodleen. Järjestän kehittämisryhmän kokouksia ja … läs berättelsen >

Jarkko

maatalousyrittäjä

Aamulla navettaan ja illalla navettaan. Päivällä tehdään mitä milloinkin. läs berättelsen >

7629531F CD2A 4BAC 997D 9B517EB57CD3

Saara K.

projektipäällikkö

Asiantuntijatekstien kirjoittamista, verkoston tapaamisia ja kontaktointia, sopimusten, tarjousten ja pää… läs berättelsen >

T

product manager

– Myynnin tuki ja tuotetuki
– Asiakaskäynnit
– Tuotestrategian miettiminen ja implementointi
läs berättelsen >

Källa för töissä.fi -statistiken: Universitetens och yrkeshögskolornas karriäruppföljningsenkäter till utexaminerade fem år efter examen. Tilläggsinformation ›