Selaa kertomuksia

320023 10151431810329667 744915969 n2

Lauri, Creative/Copywriter

Suunnittelu-, kehitys- tai hallintotehtävät

Julkaistu 10.4.2013

Opiskelupaikkani Oulun yliopisto
Pääaine tai koulutusohjelma Tietojenkäsittelytiede
Muut opinnot ohjelmistoliiketoiminta, markkinointi, johtaminen

Tyypillinen työpäiväni: Työpäiväni koostuu pääosin mainonnan ja markkinoinnin suunnittelusta. Ideoin muun tiimin kanssa asiakkaidemme mainoskampanjoita. Selvitämme asiakkaan tarpeet ja oikean tavan lähestyä asiakkaan kohderyhmää. Suunnittelemme kampanjakonseptin ja yksittäiset mainossuoritteet (esim. verkkosivu, bannerikampanja, tv-filmi, ulkomainos, applikaatio jne.) ja toteutamme ne yhteistyökumppanien kanssa pitäen huolta siitä, että tyyli ja jälki on asiakkaan brändin mukainen tai sitä kehittävä. Tyypillisestä työpäivästä ehkä noin puolet menee varsinaiseen suunnittelutyöhön ja toinen puolikas erilaisissa palavereissa tiimin, asiakkaan ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Työ on varsin vapaata, ja vastuuta on paljon. Luova suunnittelu ei katso aikaa eikä paikkaa: hyvä idea voi tulla matkalla työhön, työpisteellä, lounaalla, illallisella, konsertissa, kirjastossa tai baarissa.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: tiimityötaidot, luovuus, näkemys

Päädyin nykyiseen työhöni: Ajauduin opiskellessa opiskelutoverini yritykseen graafiseksi suunnittelijaksi. Aiemmin olin tehnyt vastaavia hommia huvikseni ystävien kanssa. Opiskeluprojektien myötä opiskelutoverini huomasi, että minusta saattaisi olla hyötyä. Ensimmäisestä työpaikastani siirryin ensin yhteen mainostoimistoon ja myöhemmin toiseen. Työskentelyni aikana etenin tuotantopainotteisesta työstä suunnittelijaksi. Aiemmat harrastukseni tukivat epäilemättä valintojani. Varsinaista täydennyskoulutusta olen saanut harvoin, mutta pyrin joka päivä lisäämään tietoani tavalla tai toisella.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Opiskelin ohjelmistoliiketoimintaa ja markkinointia, ja työssäni on ollut paljon hyötyä siitä kaupallisesta ajattelusta, jota koulu opetti. Mainostoimistotyö on lähes poikkeuksetta tiimityötä, joten yhtä tärkeää, ellei tärkeämpääkin ovat kuitenkin olleet kokemukset ryhmätyöskentelystä sekä opiskellessa että työelämässä.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Opiskele mahdollisimman laaja-alaisesti. Älä jää jumiin esimerkiksi oman tiedekuntasi kursseihin.

Ole kiinnostunut kaikesta. Seuraa uutisia, lue kirjoja ja lehtiä, katso elokuvia, tutustu kulttuuriin ja taiteeseen. Ja ihmisiin.

Teknisistä taidoista – pintapuolisistakaan – ei koskaan ole haittaa. Ymmärrys siitä, miten asiat (vaikkapa internet-sivut, elokuvat tai äänisuunnittelu) toimivat on hyödyksi.

Opi vastoinkäymisistä. Niitä tulee jokaisen kohdalle, yleensä ennemmin kuin myöhemmin. Yrittäjyyspiireissä fiilistellään sanontaa "fail early, fail fast, fail often". Se on totta. Virheistä oppii.

Lisää kertomuksia

b5733picture

Jukka

ohjelmistoasiantuntija

Ohjelmointia, testiautomaatiota, koodikatselmointia, palavereja. Välillä on myös myynti/markkinointityötä... lue kertomus

Damager

projektipäällikkö

Vastaan mm. operatiivisen järjestelmän käyttöönottoprojektista. Työpäiväni koostuu pääasiassa palavereist... lue kertomus

Töissä.fi-tilastojen lähde: Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyt viisi vuotta aiemmin valmistuneille. Lisätietoa ›